Rola Open/LibreOffice w biznesie maleje, trendy sprzyjają Microsoftowi

Rola Open/LibreOffice w biznesie maleje, trendy sprzyjają Microsoftowi21.10.2013 11:17

OpenOffice.org, pierwszy wolny pakiet biurowy, którego deweloperzypróbowali rzucić wyzwanie dominacji Microsoft Office pojawił się narynku w 2002 roku. Od tego czasu minęło jedenaście dość burzliwychdla projektu lat, a mimo to widać, że ani OpenOffice.org, ani jegoobecne mutacje (LibreOffice i Apache OpenOffice) specjalnieaplikacjom biurowym z Redmond nie zaszkodziły. Co więcej, wynikinajnowszych badań przeprowadzonych przez Forrester Research pokazują,że lata świetności (przynajmniej w zastosowaniach biznesowych) wolnepakiety biurowe mają już za sobą – o ile w 2011 korzystała znich co ósma badana organizacja, to w roku 2013 już tylko codwudziesta.Ucieczka od formatów dokumentów generowanych przezaplikacje biurowe wygląda na coraz trudniejsze zadanie. Wśród 155ankietowanychprzez Forrestera dyrektorów IT organizacji będących klientami tejfirmy badawczej, aż 85% korzysta z Microsoft Office 2010, 51% zOffice 2007, 28% z Office 2003 i wcześniejszych, 22% z Office 2013,17% z Office for Mac 2011 i 9% z Office Web Apps (z pakietu Office365). Jedyną alternatywą wobec biurowej hegemonii Microsoftu, którazdołała uzyskać dwucyfrowy wynik, były Dokumenty Google, któreznalazły się wśród narzędzi stosowanych przez 13% ankietowanych.Jedynie 3% zadeklarowało, że korzysta z OpenOffice, zaś 2% przyznałosię do LibreOffice. Pozostałym rozwiązaniom – WordPerfectowi iIBM Docs przypadło po 1%.[img=MSoffice]Miażdżące dla wolnych rozwiązań wyniki pokazują, że dla biznesustandardem jest platforma Windows/Office i mało kto zainteresowanyjest do zastosowań biurowych czymkolwiek innym. Dostępność takichaplikacji dla Androida i iOS-a ważna była dla 16% ankietowanych, zaśzgodność z komputerami osobistymi działającymi pod kontrolą innychniż Windows systemów operacyjnych miała znaczenie tylko dla 11%.Niektórzy komentatorzy sugerują, że dominacja microsoftowychrozwiązań nie jest tak dotkliwa za sprawą rosnącej popularnościonline'owych pakietów biurowych, które działają w dowolnej, zgodnejze standardami przeglądarce, a nie tylko w środowisku Windows. Tojednak naiwna interpretacja – wyniki sondażu pokazują, żemultiplatformowość, jaką przynoszą Dokumenty Google, nie jestszczególnym atutem dla decydentów z działów IT. Z kolei przeniesieniedanych do Office 365 być może i pozwala na korzystanie z nich np. naLinuksie, ale z drugiej strony zamyka je na zawsze w chmurzeMicrosoftu, nie można wykorzystać np. LibreOffice do uzyskaniadostępu do dokumentów O365.O ile wiodącej roli Microsoft Office w biznesie można było sięspodziewać, to wśród przedstawionych wyników zaskakuje silna pozycjastarych pakietów Office (2003 i wcześniejszych). Mimo że ich cyklżycia ma się niemal ku końcowi (koniec wydawania poprawekbezpieczeństwa nastąpi, podobnie jak w wypadku Windows XP w kwietniu2014 roku), wciąż korzystał z nich niemal co trzeci ankietowany. Cosię z narzędziami tymi stanie w przyszłym roku – trudnopowiedzieć, ale biorąc pod uwagę postawę decydentów, raczej trudnosądzić, by zastąpiono je LibreOffice czy ApacheOpenOffice.Jak jednak wyjaśnić spadek popularności wolnych pakietówbiurowych, do którego doszło w ciągu ostatnich dwóch lat? Zwróćmyuwagę na to, że właśnie w 2011 roku doszło do wydania pakietuLibreOffice przez The Document Foundation, organizację utworzonąprzez niezadowolonych z polityki Oracle'a deweloperów OpenOffice.org.Zamieszanie temu towarzyszące, wraz ze zmianą nazwy i niepewnością codo dalszych losów projektu mogło być jedną z przyczyn, dla którychceniący sobie przewidywalność biznesowi decydenci zdecydowali sięrozstać z LO/OO.o.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.