Sąd Najwyższy USA: zaokrąglone krawędzie iPhone'a nie zasługują na pełne odszkodowanie

Sąd Najwyższy USA: zaokrąglone krawędzie iPhone'a nie zasługują na pełne odszkodowanie07.12.2016 11:21
Mariusz Błoński

Amerykański Sąd Najwyższy rozstrzygnął spór pomiędzy Samsungiem a Apple'em. Ciągnął się on od 2011 roku, kiedy to koncern Jobsa pozwał Samsunga o naruszenie kilku patentów, w tym chronionego wyglądu iPhone'a. Rozprawy toczyły się przed kolejnymi sądami, a obserwująca starcie publiczność miała coraz większy ubaw. Złośliwcy mówili o "patencie na zaokrąglony prostokąt", a prowadząca rozprawę sędzia zapytała w pewnym momencie prawnika Apple'a czy pali crack. W końcu sprawa trafiła do Sądu Najwyższego, który ostatnio zajmował się sporem o wygląd produktu przemysłowego przed... 120 laty. Wówczas chodziło jednak o dywany i dywaniki.

Wczoraj Sąd Najwyższy nie zgodził się z sądem niższej instancji i orzekł, że Samsung nie musi płacić Apple'owi 399 milionów dolarów za naruszenie wyglądu iPhone'a. Wyrok zapadł stosunkiem głosów 8:0, a w jego uzasadnieniu czytamy, że strona naruszająca patent nie musi w każdym przypadku płacić odszkodowania w wysokości całych zysków, jakie odniosła sprzedając produkt naruszający patent, gdyż naruszenie chronionych aspektów wyglądu dotyczy jedynie pewnych jego elementów, a nie całości.

Sąd Najwyższy odesłał sprawę do Sądu Apelacyjnego dla Okręgu Federalnego w Waszyngtonie. To on zdecyduje, jaką grzywnę powinien zapłacić Samsung. Trudno obecnie wyrokować, o jakiej kwocie może być mowa, gdyż Sąd Najwyższy nie wydał apelacyjnemu żadnych instrukcji. Rzecznik prasowy Apple'a stwierdził, że jego firma ma nadzieję, iż sąd niższej instancji ponownie wyśle silny sygnał wskazujący, że kradzież nie jest właściwą metodą postępowania. Przedstawiciele koreańskiego koncernu uznali zaś, że wyrok to zwycięstwo Samsunga i wszystkich tych, którzy promują kreatywność, innowacyjność i uczciwe rynkowe współzawodnictwo.[img=iphone]W grudniu 2015 roku Samsung zapłacił już Apple'owi 548 milionów USD za naruszenie patentów, jednak nie chciał płacić za naruszenie wyglądu. Dlatego też sprawą w końcu zajął się Sąd Najwyższy. Ten zaś musiał rozstrzygnąć problem dotyczący pojęcia "przedmiot produkcji". Jest ono bowiem używane w prawie patentowym do obliczenia wysokości odszkodowania należnego za naruszenie patentu. Samsung, Apple jak i przedstawiciele amerykańskiego rządu zgodzili się, że "przedmiot produkcji" może odnosić się do komponentu, a nie do całego produktu.

Apple argumentował jednak, że Samsung powinien zapłacić całą zasądzoną wcześniej kwotę, gdyż Samsung nie przedstawił dowodu, iż w tym konkretnym przypadku "przedmiot produkcji" odnosi się do komponentu. Samsung uważał, że nie musi przedstawiać takiego dowodu, a wygląd to tylko jedna z cech, która w sposób marginalny wpływa na wartość tak złożonego urządzenia jak smartfon. Dlatego też nie powinien płacić grzywny w wysokości całego zysku. Sąd Najwyższy zgodził się z tą argumentacją.

Źródło artykułu:www.dobreprogramy.pl
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.