Sieć neuronowa znalazła receptę na idealną słitfocię

Sieć neuronowa znalazła receptę na idealną słitfocię31.10.2015 19:41

Jak zrobić idealną fotkę profilową? Jak kadrować portrecik żeby wszystkim znajomym się podobał? Jak zostać gwiazdą Instagrama? To pytanie nurtuje miliony internautów. Na szczęście na Uniwersytecie Stanforda powstał zestaw zasad określających samolubkę idealną. Opracowała je splotowa sztuczna sieć neuronowa (CNN).

Zasady sformułowane przez cyfrowego arbitra są proste:

  • trzeba uciąć sobie kawałek czoła (oczywiście tylko na zdjęciu)
  • przy kadrowaniu należy zastosować zasadę trójpodziału (pomoże w tym siatka w aplikacji do przycinania zdjęć, a więcej możecie doczytać w dowolnym podręczniku dla początkujących fotografów), twarz powinna zajmować około jednej trzeciej kadru
  • trzeba nałożyć filtr (w wielu przypadkach w ten sposób można zatuszować niedoskonałości sprzętu użytego do fotografowania oraz fotografowanej osoby), podkręcić kolory i dodać ramkę lub pasy
  • trzeba być kobietą i mieć długie włosy :-)

Splotowe sieci neuronowe są często wykorzystywane przy automatycznym rozpoznawaniu obrazu i dobrze radzą sobie z oznaczaniem osób, znaków drogowych (tak wykorzystują je autonomiczne samochody) czy anomalie na obrazach medycznych. Jednak autor projektu, Andrej Karpathy, wykorzystał sieć neuronową tego typu do zabawy. Potężna sieć, zdolna przyjąć 140 milionów parametrów, została nakarmiona kilkoma milionami zdjęć oznaczonymi etykietą #selfie. Bo można.

Aby nauczyć sieć neuronową rozpoznawać dobre i słabe zdjęcia, Andrej wybrał zdjęcia, które były w Sieci przynajmniej przez miesiąc i podzielił je na grupy według zasięgu (współczynnik zebranych polubień i znajomych podążających za danym profilem), odrzucając profile mające za mało obserwujących, za dużo oraz zdjęcia ze zbyt dużą liczbą tagów. W efekcie otrzymał milion dobrych zdjęć i milion zdjęć, które się internautom nie podobały. Te zestawy zostały podane sieci neuronowej.

Każde ze zdjęć zostało „obejrzane” kilkadziesiąt razy i dokładnie przeanalizowane. Przeszkolona w ten sposób sieć neuronowa była gotowa do oceniania zdjęć, których nie „widziała” wcześniej. Kolejne 500 tysięcy zdjęć, które zostały wprowadzone po zakończeniu uczenia, sieć była w stanie uszeregować według jakości. Oto część wyniku (u góry najlepsze, na dole najgorsze):

W pierwszej setce znalazły się same panie, prezentujące swoje długie włosy i odcinające sobie część czoła. [img=grid_render_best]Autoportrety panów nie były tak wysoko oceniane i rządzą się nieco innymi prawami. Przede wszystkim wśród wybranych z 2 tysięcy najlepszych zdjęć mężczyzn znajdziemy szersze kadry i pełniejsze obrazy głowy. Panowie powinni więc prezentować barki i ramiona, a także starannie stylizowane włosy. Ogolone głowy nie są ładne, a filtry i ramki są uniwersalne dla obu płci – zwłaszcza jeśli przy okazji uda się usunąć zmarszczki i niedoskonałości skóry. Cyfrowy arbiter uznał także, że dobry autoportret nie musi być rozbierany i nie trzeba pokazywać się bez ubrania, by zbierać komplementy.

Uniwersalnych zasad jest więcej. Internauci nie będą chwalić zdjęć zrobionych przy słabym świetle i pełnych szumu. Nie są lubiane także zdjęcia, na których twarz zasłania większość kadru. Poza tym samolubka z definicji zawierać ma jedną osobę, więc wszelkie zdjęcia grupowe także zostaną ocenione nisko.

Jeśli chcesz sprawdzić, jak sieć oceni Twoje zdjęcie, możesz to zrobić na Twitterze – wystarczy, że publikując zdjęcie wspomnisz @deepselfie. Pod tym profilem działa bot, który prześle zdjęcie do oceny i odpowie, podając ocenę.

No cóż… nie jest to takie proste, na jakie wygląda ;-)

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.