Śląski Festiwal Nauki za nami – wydarzenie mogło zainteresować także fanów e-sportu

Śląski Festiwal Nauki za nami – wydarzenie mogło zainteresować także fanów e-sportu17.01.2019 16:02
Kolejny Śląski Festiwal Nauki dobiegł końca, fot. materiały prasowe
Redakcja

W Katowicach odbyła się kolejna edycja Śląskiego Festiwalu Nauki, podczas którego zainteresowane osoby mogły poznać wiele ciekawostek z tytułowego świata nauki. Co ciekawe jednak, tym razem wydarzenie mogło się okazać ciekawe także dla fanów elektronicznych rozgrywek.

17 stycznia 2019 roku – Trzeci Śląski Festiwal Nauki w Katowicach odbył się w dniach 13-15 stycznia. Wydarzenie zorganizowało aż sześć uczelni, co mogłoby sugerować duże nastawienie na naukową i edukacyjną tematykę. Warto jednakże podkreślić, że w trakcie festiwalu coś dla siebie znaleźli zarówno fani technologii, jak i e-sportu.

Światowe sławy na Śląsku

Dwie wcześniejsze edycje Śląskiego Festiwalu Nauki udowodniły, że ciesząca się dużym zainteresowaniem e-sportowa strefa to wyjątkowa atrakcja dla odwiedzających. Dlatego organizatorzy zdecydowali się pokazać, na czym polega fenomen profesjonalnego grania. Obok rozgrywek pojawiły się prelekcje, takie jak choćby wystąpienie Michała Kudlińskiego i Mikołaja Sinackiego, pozwalające odnaleźć się w niezwykłym świecie e-sportu. Z kolei "yam" opowiedział o swoim życiu zawodowego gracza.

Wśród godnych uwagi gości – z perspektywy fanów e-sportu – warto wymienić Yamana "yam" Ergenekona, profesjonalnego zawodnik Counter-Strike: Global Offensive z Australii. Polskę zaś reprezentowali m.in. Michał "Avahir" Kudliński oraz Paweł "Innocent" Mocek, dwie bardzo znane postacie na polskiej scenie gamingowej.

Podczas tegorocznego festiwalu nie zabrakło gości z różnych stron świata. Wśród ciekawych postaci warto wymienić amerykańską astronautkę i inżyniera NASA, Nicole Stott, która spędziła aż 100 dni w kosmosie. Na pytanie, jak tam jest, zwykła odpowiadać po prostu “cudownie”. Ogromne zainteresowanie swoją osobą wzbudził także Mirosław Hermaszewski, jak dotąd jedyny Polak w kosmosie.

E-sport na festiwalu

Obok wykładów uczestnicy mieli okazję do sprawdzenia swoich sił w grach. Podczas wchodzącego w skład festiwalu Edu E-sport Cup uczniowie i studenci z województwa śląskiego rywalizowali o miano najlepszej drużyny regionu. Finałowy mecz pomiędzy ZDZ Kęty oraz Zespołem Szkół Technicznych i Ogólnokształcących Meritum zakończył się zwycięstwem drugiej z wymienionych drużyn.

Atrakcją był również pokazowy turniej w grę Doom (oryginalna wersja gry ukazała się w 1993 roku). Ale nie tylko on pozwolił uczestnikom cofnąć się w czasie. Mogli oni podziwiać eksponaty katowickiego Muzeum Historii Komputerów i Informatyki – a także na nich zagrać.

O e-sporcie od technologicznej strony

Rozwój komputerów i technologii zawsze szedł w parze z rozwojem e-sportu – jedno bez drugiego nie było możliwe. Dlatego też część prelekcji poświęcono przeszłości i przyszłości sprzętu. Przemysław Jakubiec, Business Unit Manager w firmie AB S.A. będącej właścicielem marki Optimus, opowiedział choćby o tym, jak tworzone są najnowocześniejsze komputery z tym logiem.

– Komputery marki Optimus spełniają bardzo wysokie wymagania, które stawiane są przed e-sportowym sprzętem – stwierdził. – Dlatego też wspieramy najważniejsze wydarzenia growe w Polsce. Na naszych komputerach rozgrywane są liczne turnieje. Wychodzimy też na przeciw potrzebom profesjonalnych graczy, współpracując z wieloma z nich i biorąc pod uwagę ich wskazówki. Optimus jest wszak sponsorem e-sportowych drużyn, takich jak Codewise Unicorns i AGO Esports.

Odpowiadając na pytania zaangażowanej publiczności o różnicę pomiędzy samodzielnym składaniem zestawów, a kupowaniem już gotowych zauważył:

– Osoby, które mają w tym zakresie doświadczenie, są oczywiście w stanie stworzyć wyjątkowy, bardzo wydajny sprzęt. Niemniej wymaga to dużo pracy i umiejętności oraz jeszcze więcej wiedzy. Kupując gotowy zestaw nie musimy się martwić o współpracę poszczególnych komponentów czy o uszkodzenia, które mogą się zdarzyć w trakcie składania. Warto też pamiętać, że nasz sprzęt został opracowany przez specjalistów i wcześniej przetestowany, dzięki czemu spełni różnorodne, często wygórowane wymagania.

E-sportowa przyszłość w Katowicach

Drugą edycję Śląskiego Festiwalu Nauki odwiedziło ponad 30 tysięcy osób. W tym roku również cieszył się on ogromnym zainteresowaniem. E-sportowa strefa – nazwana przez organizatorów E-sport Point – bez wątpienia należała do najpopularniejszych atrakcji całego wydarzenia. Uczestnicy nie tylko dopingowali graczy podczas turniejów, ale brali czynny udział w warsztatach, wykładach, prelekcjach i konkursach. Była to niewątpliwie świetna rozgrzewka przed nadciągającym Intel Extreme Masters, podczas którego to wydarzenia znów będzie okazja bliżej zapoznać się z najnowszym sprzętem oraz przeżyć niezwykłe e-sportowe emocje.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.