Smartzegarek Disneya monitoruje czego dotyka noszący

Smartzegarek Disneya monitoruje czego dotyka noszący10.11.2015 21:30

Opaski sportowe i smartzegarki z powodzeniem monitorują ruch noszącego, zapisują położenie, liczą kroki, mierzą tętno czy temperaturę. Gdy wydaje się, że już więcej danych zebrać się nie da, na scenę wchodzi możliwość zapisywania także informacji o tym, czego noszący dotyka.

Prototyp opaski, która może zbierać informacje o dotykanych materiałach, powstał dzięki współpracy działu rozwojowego firmy Disney i naukowców z Carnegie Mellon University. Skonstruowany przez nich smartzegarek używa „zmysłu EM”, czyli sensora elektromagnetycznego szumu. Trzeba bowiem wiedzieć, że wiele obiektów codziennego użytku, szczególnie metalowych i elektrycznych, emituje szum tego typu. Sygnał jest odbierany przez ciało człowieka, jeśli przedmiot dotknie skóry.

EM-Sense: Touch Recognition of Uninstrumented Electrical and Electromechanical Objects

„Zmysł EM” korzysta z tego, że różne materiały i różne przedmioty emitują szum różnego typu. Wzorce są na tyle różne, że pozwalają dość precyzyjnie rozpoznawać obiekty, z czym prototypowy zegarek radzi sobie całkiem nieźle. Oczywiście urządzenia elektryczne i elektroniczne są tu na uprzywilejowanej pozycji, ale smartzegarek poradzi sobie też z klamką, samochodem, a nawet narzędziami z izolacją z tworzywa sztucznego. Prototyp rozpoznawał przedmioty z dokładnością na poziomie 96,1%, więc całkiem dobrze.

Przykładowe „sygnatury” różnych przedmiotów
Przykładowe „sygnatury” różnych przedmiotów

Prototyp nie był drogi. W dokumentacji projektu możemy przeczytać, że podstawą sensora elektromagnetycznego jest tani, sterowany programowo odbiornik radiowy. Koszt budowy takiego rozszerzenia dla smartzegarka dostępnego w sklepach to niecałe 10 dolarów. Przydałoby się jeszcze trochę ten projekt zminiaturyzować.

Praktyczne zastosowania takiego sensora przywodzą na myśl przede wszystkim pomoc osobom niewidomym. Można też skorzystać z opaski rozpoznającej przedmioty w środowisku kontekstowym i na przykład włączać alarm, jeśli po 22:00 ktoś próbuje otworzyć lodówkę albo uruchomić przypomnienie o zakupach, gdy noszący najpierw dotknie klamki drzwi swojego miejsca pracy, a potem zetknie się ze swoim samochodem.

Konstruktorzy urządzenia z Disneya zaproponowali by wykorzystać taką opaskę jako kolejny krok przy autoryzacji – opaska może wykryć, że użytkownik dotyka swojego laptopa, więc informuje laptopa, że to właściciel teraz z niego korzysta. W połączeniu z ekranem dotykowym można także rozróżniać osoby, które dotykają różnych jego fragmentów. Smartzegarek może też pomóc osobom pracującym z elektronarzędziami, gdyż w testach okazało się, że jest w stanie zmierzyć liczbę obrotów różnego typu silników. Możliwe zastosowania kolejnego sensora to tylko kwestia wyobraźni, a zapisywanie listy dotkniętych w ciągu dnia rzeczy to kolejny obszar, na którym można naruszyć prywatność użytkowników.

Źródło artykułu:www.dobreprogramy.pl
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.