SMS: "Twoja paczka została zatrzymana przez służby celne" – to próba oszustwa

SMS: "Twoja paczka została zatrzymana przez służby celne" – to próba oszustwa15.04.2021 18:17
fot. East News/Gerard/Reporter

Chociaż o ataku pisaliśmy już pod koniec marca, to 15 kwietnia cyberprzestępcy wyraźnie zwiększyli częstotliwość wysyłanych SMS-ów. Do Polaków trafiają informacje z zagranicznych numerów. W ich treści znajdziemy informację o zatrzymaniu przesyłki przez służby celne. To kolejny atak na użytkowników Androida.

O zwiększonej częstotliwości ataku przeczytamy w serwisach Niebezpiecznik i Sekurak. Przeglądając facebookowe grupy techniczne, o tematyce oszustw a nawet na grupach lokalnych, możemy natrafić na dziesiątki zgłoszeń tego samego problemu. W komentarzach pod wpisami znajdziemy kolejne zrzuty ekranu tych samych wiadomości otrzymanych przez różne osoby. Jest tego naprawdę dużo, a to tylko kilka ostatnich godzin.

fot. Wp.pl
fot. Wp.pl

W treści SMS-ów znajdziemy różne linki, właściwie nie posiadające żadnego wspólnego schematu. Są również wysyłane z różnych numerów telefonów. Wszystkie kierują nas na fałszywą stronę firmy kurierskiej – w tym przypadku jest to DHL, chociaż wcześniej widzieliśmy bardzo podobny przypadek z FedEx.

Nowa witryna oszustów wygląda bardzo podobnie do przypadku z poprzedniego scenariusza. Niewykluczone, że mamy do czynienia z tym samym rodzajem złośliwego oprogramowania. Pewności nie ma ale bardzo możliwe, że to trojan FluBot. Niemniej jednak, strona sugeruje użytkownikowi aby pobrać i zainstalować aplikację. Oszuści tłumaczą nawet jak pominąć zabezpieczenia systemowe.

Co zrobić? Najlepiej zignorować takiego SMS-a

Jeśli ofiara zainstaluje złośliwą aplikację, umożliwia cyberprzestępcom pełny dostęp do jej telefonu. To z kolei grozi kradzieżą wszystkich pieniędzy z konta bankowego lub przypisanych w urządzeniu kart płatniczych. Złośliwe oprogramowanie przejmuje wszystkie hasła i loginy do aplikacji bankowych, jeżeli ofiara podejmie próbę logowania. Kody potwierdzające transakcje przysyłane w formie SMS-ów również zostaną przejęte przez złośliwy program, przez co może on dokonać dowolnego działania w aplikacji bankowej.

A co, jeśli zainstalowaliśmy aplikację?

W takim przypadku złośliwą aplikację najlepiej od razu odinstalować. Należy też skontaktować się z bankiem i poinformować o sytuacji, ale tutaj uwaga – najlepiej zrobić to z poziomu innego urządzenia. Jeżeli od momentu zainstalowania złośliwej aplikacji nie zalogowaliśmy się do banku poprzez smartfon, to istnieją spore szanse, że nic się nie stało. Ale pozostaje jeszcze jedna kwestia.

Złośliwy trojan mógł uzyskać dostęp także do danych kart płatniczych czy konta PayPal, jeżeli korzystamy z takich środków płatności w którejś z aplikacji. Warto wziąć to pod uwagę. Dla własnego bezpieczeństwa warto także przywrócić fabryczne ustawienia telefonu. Nie mamy pewności, czy złośliwe oprogramowanie nie pozostawia "zapasowego ładunku".

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.