SMS-y to przeszłość: sieć Verizon stawia na RCS. Nowy standard może trafić także do Polski

SMS-y to przeszłość: sieć Verizon stawia na RCS. Nowy standard może trafić także do Polski20.11.2018 18:48
Sieć Verizon daje szansę standardowi RCS (depositphotos)

Wiadomości SMS każdemu mogą kojarzyć się inaczej. Dla najstarszych czytelników mogą oznaczać niepotrzebnie skomplikowaną formę komunikacji próbującą nieudolnie zastąpić rozmowę głosową. Nieco młodszym przypominać czasy, gdy wysyłało się ich tysiące miesięcznie. Najmłodszym zaś – kojarzyć się z przestarzałą technologią, która w zasadzie mogłaby już dzisiaj nie istnieć, bo w końcu od czegoś jest Messenger czy WhatsApp.

W rzeczywistości SMS-y są cały czas wykorzystywane i jak pokazują statystyki, na całym świecie wysyłają je miesięcznie 4 miliardy ludzi. Nie oznacza to jednak, że możliwości SMS-ów są wystarczające i tutaj z pomocą może przyjść standard Rich Communication Suite, czyli w skrócie RCS. Na jego implementację zdecydował się amerykański operator Verizon. Klienci będą mogli z niego korzystać już na początku 2019 roku i otworzy on przed nimi nowe możliwości.

To nie jest pierwsza próba wdrożenia RCS jako nowego standardu. W ciągu ostatniej dekady podjęto wiele działań, ale wszystkie one napotkały na przeszkody. Nie było wystarczających nacisków, aby przekonać operatorów, by zainwestowali w RCS. Tym razem sytuacja jest zupełnie inna, ponieważ wiele międzynarodowych i bardzo wpływowych firm, takich jak Google, Samsung, Ericsson czy Huawei wspiera ideę RCS, dostarczając sprzęt i rozwiązania telekomunikacyjne zgodne z nowym standardem... – tłumaczy Zelijko Bak, Program Manager w firmie Infobip, globalnej platformie komunikacyjnej dla firm.

Zalety standardu RCS, źródło: GSMA.
Zalety standardu RCS, źródło: GSMA.

Standard RCS umożliwia dwukierunkową komunikację i pozwala przesyłać więcej treści niż dotychczasowe standardy SMS i MMS. Dzięki RCS użytkownicy będą się mogli swobodnie wymieniać wysokiej jakości zdjęciami, filmami i animacjami. Nowe funkcje będą dostępne w systemie Android bez konieczności instalowania dodatkowych aplikacji.

Jak zwraca uwagę Infobip, RCS pozwala zarówno na komunikację między użytkownikami (P2P), jak i między markami a użytkownikami (A2P). To otwarta droga do prowadzenia kampanii reklamowych i uruchomienia wysokiej jakości obsługi klienta, a w przyszłości również szansa na wykorzystanie w kontekście usług płatniczych. Nowy standard ma pozwolić weryfikować nadawców, a w efekcie zapewniać odbiorców, iż pod nadawcę nikt się nie podszył. W polu nadawcy poza nazwą może być także automatycznie wyświetlane logo marki.

Wszystko wskazuje na to, że RCS docelowo trafi także do naszego kraju. Rozmawiamy z kilkoma polskimi operatorami. Wszyscy wykazują zainteresowanie uruchomieniem usług RCS (P2P i A2P) i rozważają różne modele biznesowe. Jestem przekonany, że w najbliższej przyszłości RCS pojawi się w Polsce, ponieważ istnieje dobrze rozwinięty rynek A2P, w którym zarówno operatorzy komórkowi, jak i marki widzą szansę na zwiększenie wygody użytkowników i przyspieszenie projektów transformacji cyfrowej – przewiduje ekspert z firmy Infobip.

Pilotażowy program Infobip związany z RCS prowadzony jest aktualnie z operatorem Vodafone. Projekt został uruchomiony w Wielkiej Brytanii, Niemczech, Hiszpanii, Afryce Południowej i we Włoszech. Poza tym standard RCS jest już także dostępny w innych krajach.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.