Smutna przyszłość kina to samotne oglądanie filmów z goglami VR na głowie?

Smutna przyszłość kina to samotne oglądanie filmów z goglami VR na głowie?09.09.2015 15:26

Postęp technologiczny to wspaniała sprawa, ale nie da się nie zauważyć, ile życiowych doświadczeń przelatuje nowoczesnej młodzieży przez palce. Kiedy rodzice wspominają radosne czasy dzieciństwa z patykiem imitującym karabin w dłoni, ich pociechy na tabletach bawią się w strzelanki multiplayer. Kontakt twarzą w twarz zamieniliśmy na rozmowy przez telefon komórkowy, a w najgorszym przypadku sprowadziliśmy do krótkiej formy tekstowej o maksymalnie 160 znakach. Wspólne wycieczki do kina też się mogą skończyć. Firmy stojące za goglami VR roztaczają wizję samotnego widza.

Henry Premiere in Hollywood

Jakiś czas temu w Stanach Zjednoczonych utalentowany zespół Oculus Story Studio, należący oczywiście, tak jak firma matka, do Facebooka, prezentował krótkometrażowy film animowany o sympatycznym jeżu. Projekt powstał w oparciu o najnowsze wydanie technologii Unreal Engine, a obejrzeć dało się go tylko z Oculusem Rift na głowie. Ponoć to rewolucja, bo akcję da się dowolnie przerywać, przewijać, a w dodatku także chodzić dookoła wirtualnych aktorów i w ogóle zmieniać kąt widzenia na rozwój wydarzeń. Paradoksalnie, kiedy zwierzak rusza przed oczami widza na poszukiwanie przyjaciół, odbiorca odizolowuje się od społeczeństwa. Obraz rozbudza empatię, ale w stosunku do fikcyjnej cyfrowej postaci. Jeszcze bardziej niepokoi, że to wszystko niby dla dzieci.

Długo pamięta się szkolne wycieczki do kina za młodu nie ze względu na ekranizację lektury obowiązkowej, na której się było, lecz wygłupy przyjaciół z ławki. Zabierającemu małe dziecko do kina rodzicowi również nie chodzi o odpoczęcie przez 90 minut od pociechy, ale wierzy chyba, że czegoś dana bajka je nauczy. Jeśli nawet nie zrozumie ono każdej ze scen, zawsze pośpieszy z wyjaśnieniem świata. Teraz ten sam Oculus, który od dawna nie kryje się z ochotą zamiany społeczeństwa w odizolowane od siebie jednostki, spotykające się wyłącznie w cyberprzestrzeni, jeżem trojańskim chce się wkupić w łaski młodzieży. Jak pokazywały już badania, wcale nie musi, ale się stara. Czym skorupka za młodu nasiąknie, tym potem łatwiej będzie uzależnić ją od VR...

Buggles - Video killed the radio star 1979

Wracając jednak do kwestii tego, czy virtual dobije kina, tak jak niegdyś video killed the radio star, Epic Games w to właśnie najwyraźniej wierzy. Nazywa Unreal Engine idealnym rozwiązaniem dla treści interaktywnych. Po prostu biznes, a że jeszcze wszystko jest na dobrej drodze by filmy powiązać blisko z grami, to będzie się kręcił. Twórcy z Oculus Story Studio wspominają o opcji oglądania tych samych wydarzeń w grupie, gdy każdy wciela się w inną postać wirtualnego widza, ale o małych salach wypełnionych latem nawet setką zapoconych ludzi chcieliby zapomnieć. Ich problem a towarzyskich kinomanów wybawienie to fakt, że nie mają na razie środków oraz doświadczenia, aby skupiać się na czymś innymi, niż projekty dłuższe od takich na kwadrans. Także obecnie dopiero można zacząć się wstępnie martwić. Mocniej złapiemy się za głowy zapewne dopiero wtedy, kiedy przemysł pornograficzny wreszcie spopularyzuje pełnometrażowe dziełka z dowolnością wpływu na soczystą akcję.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.