SOKiK: klient e-sklepu po rozpakowaniu i sprawdzeniu towaru nie traci prawa do zwrotu

SOKiK: klient e-sklepu po rozpakowaniu i sprawdzeniu towaru nie traci prawa do zwrotu26.11.2014 12:54

Ten wyrok Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów ma wielkieznaczenie dla klientów sklepów internetowych. Sprzedawcy już nie będąmogli odmawiać przyjęcia zwrotu towaru tylko dlatego, że zostałwyjęty z opakowania i użyty. Regulaminy zabraniające takich działańsą niezgodne z prawem i naruszają interesy konsumentów.

Wielu polskich internautów doświadczyło tego na własnej skórze –kupując produkt w sklepie internetowym, mamy możliwość sprawdzenia godopiero po zawarciu transakcji. Gdy kurier przyniesie już paczkę,nabywca zwykle otwiera ją tak szybko, jak to możliwe. Dobrze, gdy zeswojego zamówienia jest zadowolony, ale co, jeśli okaże się, żeprodukt niewiele ma wspólnego z obietnicami sprzedawcy? Wiele sklepóww swoich regulaminach stawia sprawę otwarcie. Produkt możemy imzwrócić tylko nieużywany, w oryginalnym opakowaniu.

Autor tego newsa doświadczył takiej sytuacji całkiem niedawno.Zakupił nawigację samochodową działającą pod kontrolą Androida, naktórej można było zainstalować dowolne oprogramowanie ze sklepuGoogle Play. Faktycznie, można było to zrobić, tyle że po instalacji… system już nie wystartował. Spór ze sklepem o rozumienie tzw.zwykłego zarządu nie był łatwy – pojęcie to nie jest nigdzieformalnie zdefiniowane, więc sklepy przyjmują wygodne dla siebiezałożenia. W tym wypadku sklep uznawał, że zainstalowanieandroidowego oprogramowania na androidowym urządzeniu wychodzi pozagranice zwykłego zarządu, towar jest używany i jako taki nie może byćzwrócony.

W doktrynie jednak przyjmuje się, że zwykły zarząd to wszelkieczynności związane z normalną eksploatacją rzeczy, podejmowane wzgodzie z jej przeznaczeniem. Stworzenie listy takich czynności niejest z oczywistych powodów możliwe. Uważa się więc, że nabywca wramach zwykłego zarządu ma prawo używać rzecz zgodnie z jejprzeznaczeniem – a to wymaga jej rozpakowania.

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów w sierpniu 2013 roku wydałdecyzję właśnie w takiej sprawie, dotyczącej zastrzeżenianiemożności zwrotu towaru inaczej jak tylko w oryginalnym stanie,które zapisano w regulaminie sklepu Vision Express. Sklep ten,handlujący przede wszystkim soczewkami kontaktowymi, nie chciałprzyjąć zwrotu towaru po tym, gdy okazało się, że są nieodpowiedniejmocy. Prezes UOKiK-u uznała wówczas, że postanowienia takie sąniezgodne z prawem, naruszają zbiorowe interesy konsumentów. Na sklepnałożono srogie kary pieniężne, w wysokości ponad 360 tys. zł.

Przedsiębiorca odwołał się od decyzji do Sądu Ochrony Konkurencjii Konsumentów. Niepomyślnie jednak dla siebie – SOKiKpodtrzymał decyzję prezes UOKiK-u. Według Sądu, konsument kupującytowar przez Internet nie ma możliwości obejrzenia i sprawdzenia goprzed zawarciem transakcji, dlatego zrobienie tego po odebraniuprzedmiotu jest częścią zwykłego zarządu. Można otworzyć opakowanieby sprawdzić, czy dostarczone okulary lub szkła kontaktowe sąodpowiedniej mocy, nie tracąc prawa do odstąpienia od umowy. Sąduznał zarazem zasadność kar finansowych nałożonych na Vision Express.

Wyrok SOKiK-u nie jest prawomocny, przedsiębiorca prawdopodobniezłoży apelację.

Źródło artykułu:www.dobreprogramy.pl
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.