Srogie kary za reklamy gier hazardowych w polskim Internecie

Srogie kary za reklamy gier hazardowych w polskim Internecie18.09.2014 10:59

Nieznajomość prawa nie zwalnia z jego przestrzegania. Zarabiający na reklamach właściciele stron internetowych i blogów powinni bacznie przyjrzeć się wszystkim wyświetlanym na nich treściom. Jeżeli bowiem ktoś nawet przypadkiem (przez sieć reklamową) promuje u siebie bukmacherów, musi liczyć się z możliwością zablokowania strony, nałożeniem mandatu, a nawet jeszcze gorszymi konsekwencjami.

Sprawa jest poważna, bowiem Służba Celna wzięła sobie za cel walkę z promowaniem hazardu. Tylko od 2013 roku zostały wszczęte 174 postępowania karne związane z zakazaną w Polsce reklamą gier hazardowych. Może to się wydawać małą liczbą, jednak kiedy dodamy do tego, że wyłączono 228 stron WWW, zaś w 49 postępowaniach ich właściciele zostali ukarani grzywną, robi się nieco mniej wesoło.

Przepisy są bezlitosne. W ustawie z 19 listopada 2009 r. o grach hazardowych (Dz.U. nr 201, poz. 1540 ze zm.) możemy znaleźć fragment mówiący wyraźnie, że zabrania się reklamy i promocji gier cylindrycznych, gier w karty, gier w kości, zakładów wzajemnych oraz gier na automatach. Kary za nieprzestrzeganie zakazu nie są niskie. Mandat może wynieść nawet ponad trzy tysiące złotych, a jeżeli sprawa trafi na drogę postępowania sądowego, można się spodziewać nawet 16 milionów złotych kary, zależnie od wagi sprawy. Relatywnie łatwy (i duży) zarobek na reklamach gier hazardowych jest więc obciążony dużym ryzykiem.

Na samych reklamach sprawa jednak się nie kończy. Nie tak dawno opisywaliśmy sprawę pana Marcina z Piotrkowa, który został ukarany mandatem za zamieszczenie na stronie zdjęcia z ruletką. Jeżeli więc nie mamy pewności, czy nasza fotografia na pewno jest zgodna z polskim prawem, lepiej zrezygnować z jej publikacji. Urząd Celny nie zwróci uwagi na tłumaczenie, że naszym zamiarem nie było propagowanie hazardu i jest to jedynie np. zabawne zdjęcie z wakacji. Przepisy można interpretować na tyle szeroko, że zawsze jest szansa na przedstawienie naszych obrazów na których znajdą się ruletka, kości czy automaty, jako łamanie prawa.

Reklamy i zdjęcia nie są wszystkimi możliwościami złamania prawa. W kwietniu tego roku bardzo głośna była sprawa serwisu z aplikacjami, którego recenzja oprogramowania służącego do gry w wirtualnym kasynie także została uznana jako promocja hazardu. Urząd Celny nie podjął wtedy próby skontaktowania się z portalem, lecz wysłał pismo do firmy hostingowej z prośbą o zablokowanie dostępu do treści tekstu. Prośba została sformułowana w sposób niejasny, nie podano w niej o jaką recenzję chodzi, można było ją wręcz odebrać jako nakaz zablokowania całego portalu. Ostatecznie jednak firma hostingowa wykazała się dobrą wolą, ustaliła co do którego wpisu ma zastrzeżenia Urząd Celny i zablokowała jedynie ten tekst. Co istotne, recenzja dotyczyła w pełni legalnego programu, który może pobrać każdy użytkownik iPada. Warto więc przyjrzeć się treściom publikowanym na swojej stronie, by nie skończyć z wielomilionową karą.

Źródło artykułu:www.dobreprogramy.pl
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.