Sterowanie głosem zamiast pilota jest wygodne, ale może być zagrożeniem dla prywatności

Sterowanie głosem zamiast pilota jest wygodne, ale może być zagrożeniem dla prywatności09.02.2015 13:11

Nowe telewizory Samsunga posiadają wbudowany mikrofon, pozwalający na sterowanie nimi za pomocą komend głosowych. Podobnie jak i inne urządzenia tego typu, brakuje im jednak mocy obliczeniowej, by samodzielnie poradzić sobie z przetwarzaniem i rozpoznawaniem dźwięku, więc nagrane audio przekazują do działającej w chmurze usługi. Takie rozwiązanie sprawiło, że wielu nabywców sprzętu poczuło się zaniepokojonych o swoją prywatność.

Możliwość sterowania telewizorem z wykorzystaniem głosu i gestów to spora wygoda, szczególnie dla tych, co mają skłonność do gubienia pilota. Właśnie dlatego w najnowszych modelach SmartTV zrezygnowano z aktywowania tej funkcji sterowania głosem za pomocą przycisku w pilocie. Gdy już bowiem trzymamy pilota w dłoni, jaki jest sens sterowania głosem? Gdy zaś pilota nie możemy znaleźć, nie ma jak aktywować przejścia w tryb sterowania komendami głosowymi. Ta całkiem rozsądna z perspektywy ergonomii decyzja sprawiła, że Samsung znalazł się pod ostrzałem obrońców prywatności. Twierdzą oni, że ceną za większą wygodę jest prywatność użytkownika.

Klasyczny pilot Samsung SmartTV z widocznym przyciskiem Voice do sterowania głosowego
Klasyczny pilot Samsung SmartTV z widocznym przyciskiem Voice do sterowania głosowego

W celu przetworzenia wydawanych komend głosowych, telewizor Samsunga przesyła dane do analizy na serwery. Smart TV nie jest bowiem na tyle inteligentne, aby odróżnić, czy mówimy do urządzenia, czy do naszego znajomego. W związku z tym do chmury mogą być wysłane również błędne próby wypowiedzenia komendy, a więc nagrane mogą być również nasze prywatne rozmowy. Warto zwrócić uwagę, że telewizor nasłuchuje otoczenia również, gdy jest w trybie czuwania, dzięki czemu możemy go włączyć za pomocą głosu.

Od strony implementacji mechanizmu sterowania głosem, trudno Samsungowi jednak cokolwiek zarzucić. Firma nie ukrywa, że komendy głosowe będą przetwarzane na zewnętrznych serwerach, pozwala też na łatwe wyłączenie rozpoznawania mowy w ustawienia SmartHuba.

Sądząc po dyskusji toczonej w tej sprawie na reddicie, są osoby nie dowierzające w tej kwestii producentowi i twierdzące, że mimo wyłączenia rozpoznawania mowy w ustawieniach, telewizor wciąż ich może podsłuchiwać.

Takim osobom można jedynie polecić odłączenie Smart TV od Sieci, czy to fizycznie, czy przez blokadę dostępu w ustawieniach routera. W większości wypadków nie warto jednak popadać w paranoję, gdyż po takiej operacji tracimy znaczną większość funkcji sprawiających, że producent możne nazwać telewizor inteligentnym.

W Roku 1984 George’a Orwella w każdym mieszkaniu w Oceanii znajdował się teleekran, czyli telewizor służący przede wszystkim do inwigilacji obywateli. Nie można było go wyłączyć, bez przerwy monitorował mieszkanie. Ta skłonność producentów do implementacji mechanizmów sterowania głosem i gestami, stosowanych przecież nie tylko w inteligentnych telewizorach ale też np. smartfonach z cyfrowymi asystentkami, może rodzić obawy, że literacka wizja w końcu się ziści. Jedynym chyba dobrym rozwiązaniem tego problemu jest dalszy wzrost mocy procesorów stosowanych w SmartTV, tak by mogły przetwarzać komendy głosowe lokalnie, bez konieczności wysyłania je na zdalne serwery.

Źródło artykułu:www.dobreprogramy.pl
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.