Streaming ratuje wiecznie niezadowolony przemysł muzyczny

Streaming ratuje wiecznie niezadowolony przemysł muzyczny26.04.2017 13:02

Wbrew temu, co często można usłyszeć od przedstawicieli branży muzycznej, nie wszystko, co cyfrowe, od razu trzeba przekreślać. W erze łatwego dostępu do cyfrowej muzyki różnymi kanałami, bardziej lub mniej autoryzowanymi, branża zanotowała największy roczny wzrost sprzedaży od 1997 roku.

Za wzrost odpowiada nic innego jak nośniki cyfrowe, w tym usługi streamingowe. To one podniosły sprzedaż o prawie 5,9% na przestrzeni 2016 roku, między innymi dzięki dobrej pozycji Sptify, Apple Music i im podobnych na wielu rynkach, bogatszych i uboższych.

To największy wzrost, jaki zanotowała International Federation of the Phonographic Industry (IFPI) w 20-letniej historii raportowania. Jest to też drugi pod rząd rok ze wzrostem po wielu latach większych i mniejszych spadków. Co więcej, po tym jak w 2015 roku pierwszy raz sprzedaż cyfrowa przyniosła większe zyski, niż sprzedaż fizycznych nośników, w 2016 cyfrowa muzyka przyniosła już ponad połowę zysków (7,8 miliarda dolarów z 15,7 miliarda). Może jednak nie trzeba się bronić rękami i nogami przed cyfrową dystrybucją muzyki?

Zarząd IFPI jest zdania, że za wzrost odpowiadają lata inwestycji w rozwój cyfrowy. Przemysł muzyczny z powoli przyjmującego nowinki techniczne wyszedł na pozycję, w której może już sobie pozwolić na pewne własne innowacje. Trzeba przyznać, że ta branża przeszła w ciągu ostatnich lat transformację na co dzień niespotykaną – przetestowała kilka typów nośników, od pobierania przeszła do usług muzycznych, a od kupowania na model dostępowy. Teraz trzeba jeszcze nie spoczywać na laurach i utrzymać dobrze rokujące wzrosty.

Miło było słyszeć, że reprezentanci branży są świadomi tego, że jeszcze trochę im brakuje do zapewnienia artystom przyjaznego, zróżnicowanego i zdrowego środowiska pracy. Cytowani przedstawiciele wydawnictw muzycznych ostrożnie podchodzą do korzystnych wyników z 2016 roku i są świadomi tego, że będą musieli być czujni. Nie można oczekiwać, że streaming zapewni im dobrobyt na długie lata. Jeśli pojawią się nowe możliwości, będą musieli je wykorzystać jak najszybciej. Miło słyszeć, że nowości w dostępie do muzyki są traktowane jak nowe możliwości, a nie kłody rzucane pod nogi. Nie zawsze tak było.

Pod koniec 2016 roku za dostęp do muzyki płaciło 112 milionów subskrybentów na całym świecie. Razem z korzystającymi z usług utrzymywanych z reklam jest ich 212 milionów. Przychody ze streamowania muzyki wzrosły o 60% względem 2015 roku i wyniosły 3,9 miliarda dolarów – 59% przychodów z cyfrowej dystrybucji. Tymczasem sprzedaż cyfrowych plików spadła. Wciąż problematyczny jest YouTube, generujący śmiesznie niskie zyski z odtwarzania muzyki – 900 milionów użytkowników wygenerowało tylko 533 miliony dolarów. Dla porównania, streamingi z bazą użytkowników liczącą 212 milionów przyniosły 3,9 miliarda dolarów.

Na koniec warto wymienić ubiegłorocznych rekordzistów sprzedaży. W postaci fizycznej i cyfrowej łącznie najlepiej sprzedaje się muzyka Drake'a. Najlepiej sprzedającą się płytą była „Lemonade” Beyoncé (dostępna też w wersji filmowej), dalej „25” Adele, „Views” Drake'a, „Hardwired... To Self-Destruct” Metalliki i „Blackstar” Davida Bowiego.

Źródło artykułu:www.dobreprogramy.pl
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.