Strony bez naszej wiedzy walczą z adblockami. Trwa wyścig zbrojeń

Strony bez naszej wiedzy walczą z adblockami. Trwa wyścig zbrojeń28.12.2017 12:59

Blokowanie reklam jest poważnym problemem wielu stron internetowych, które przez to tracą źródło dochodu. Okazało się jednak, że z 10 tysięcy najpopularniejszych stron świata jedna trzecia aktywnie walczy z adblockami, mimo że nie zawsze możemy to zobaczyć. Rozwiązania te bywają bardzo zaawansowane.

Wiele stron stara się w jakiś sposób przekonać odwiedzających, by jednak nie blokowali reklam, czy to wyświetlając grzeczną prośbę, czy też żonglując dynamicznymi reklamami, które trudno zablokować. Badacze z Uniwersytetu w Iowa i kalifornijskiego Riverside przyjrzeli się bliżej różnym strategiom walki z blokowaniem reklam.

Widoczne i oczywiste sposoby, jak pozornie uszkodzona treść czy wyskakujące ostrzeżenia znajdziemy na maksymalnie 5% stron. Jednak badanie wykazało, że z blokowaniem reklam walczy o rząd wielkości większy odsetek popularnych stron. Wiele z nich podejmuje działania bez informowania o tym użytkowników, co wykazało porównywanie kodu stron odwiedzanych z blokerem reklam i bez niego. Z 10 tysięcy stron znajdujących się na szczycie rankingu Alexa 30,5% wykrywa blokowanie reklam, z topowego tysiąca robi to 38,2%.

Jakie wnioski można z tego wyciągnąć? Badacze uznali, że wykrywanie blokerów reklam jest powszechniejsze, niż wskazywały wcześniejsze analizy. Ich zdaniem oznacza to, że wielu wydawców stron obawia się blokowania reklam, a więc braku dochodów. Podjęcie przez nich bardziej widocznych działań to tylko kwestia czasu.

Co więcej, sami dostawcy reklam oferują klientom rozwiązania wykrywające blokowanie. Można skorzystać między innymi ze skryptów generujących „przynęty” – zawartość przypominającą reklamy, która uruchomi mechanizmy blokujące i da stronie znać, że odwiedzający korzysta z blokowania reklam. Strony mogą wykorzystać ten mechanizm do celów statystycznych albo serwować w miejsce reklam zamienniki – choćby sprytnie nazwane obrazy, których nie „złapie” bloker reklam.

Badacze wskazali też kilka wad dzisiejszych blokerów reklam. Na liście znalazła się podatność na opisane wyżej mechanizmy z „przynętami” i zamiennikami bannerów reklamowych. Można też próbować dynamicznie modyfikować skrypty stron, sprawdzające działanie blokowania, by wymusić na nich renderowanie stron, jakby reklamy nie były blokowane. Może to jednak powodować problemy z renderowaniem.

Zabawa w kotka i myszkę trwa w najlepsze. Jednak wyścig zbrojeń nie jest odpowiedzią na problemy branży reklamy internetowej. Potrzebny jest kompromis lub zupełnie inny model biznesowy dla wydawców.

Źródło artykułu:www.dobreprogramy.pl
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.