Sukces w walce z oszustami. Po naszej interwencji fałszywy sklep został zamknięty

Sukces w walce z oszustami. Po naszej interwencji fałszywy sklep został zamknięty18.01.2019 12:12

W środę 16 stycznia pisaliśmy o fałszywym sklepie outletto24.com, który przyjmował opłacane z góry zamówienia i nie wysyłał towaru. W ten sposób oszukany został jeden z czytelników. Dzięki naszej interwencji e-sklep został zamknięty. Niestety, czytelnik prawdopodobnie nie odzyska swoich pieniędzy.

W styczniu do redakcji dobrychprogramów zgłosił się pan Adrian, który w listopadzie 2018 r. w outletto24.com zamówił trzy telewizory o łącznej wartości ponad 3,1 tys. zł. Sklep przyjął płatność i potwierdził zamówienie, po czym przez długi czas zwodził klienta, wskazując na rzekome opóźnienia dostaw. Ostatecznie towar nie został wysłany, pieniądze również nie zostały zwrócone. Czytelnik zgłosił więc wyłudzenie na komisariacie policji. Chciał tym samym przestrzec innych internautów przed zakupami w feralnym sklepie.

Skontaktowaliśmy się z firmą Blue Media, której bramkę płatności wykorzystywali oszuści. Interesowało nas to, jak Blue Media weryfikuje swoich partnerów i jak radzi postępować na wypadek ewentualnego oszustwa. Marcin Szczur, zastępca szefa sprzedaży, udzielił nam wyjaśnień.

Założyć bramkę może praktycznie każdy

Na nieszczęście osób poszkodowanych w takich sytuacjach, obecność bramki płatności nie świadczy o uczciwości danego przedsiębiorstwa. Może ją założyć każdy, o ile dysponuje zarejestrowaną działalnością gospodarczą i prezentuje wymagane zapisy regulaminowe. – Blue Media jako operator płatności online każdorazowo przed nawiązaniem współpracy weryfikuje swoich potencjalnych kontrahentów. Co oznacza m.in. sprawdzanie, czy regulaminy i polityki prywatności są wiarygodne, czy firma istnieje i jak długo jest we właściwych rejestrach itd. – tłumaczy Marcin Szczur.

Niestety, nie udało się nam ustalić przy tym, jak twierdzenie o ścisłej weryfikacji ma się do tego, że spółka Kaczmarek Consulting, właściciel sklepu outletto24.com, jako główną klasyfikację swej działalności podaje sprzedaż drewna i materiałów budowlanych, a oferuje klientom elektronikę.

Zwrotu tym razem nie będzie

Podobnie jak większość innych operatorów bramek, Blue Media niestety nie oferuje żadnej usługi zwrotu na wypadek oszustwa. Radzi za to korzystać z kart płatniczych z usługą Chargeback, która pozwala odzyskać utracone środki. *– Chcąc uchronić się przed ewentualnymi oszustwami, najbezpieczniej kupować w sklepach internetowych, posługując się kartą płatniczą. Karty oferują usługę chargeback umożliwiającą reklamację lub odzyskanie środków w przypadku, gdy doszło do oszustwa – sugeruje Marcin Szczur. Więcej na temat chargeback i zasady działania tej usługi dowiecie się z artykułu opublikowanego w serwisie Money.pl*.

Poza tym Blue Media radzi, aby każdorazowo szukać opinii o sklepie, sprawdzić czy istnieją stacjonarne punkty odbioru towaru, zweryfikować NIP/REGON na portalu firma.gov.pl lub w rejestrze KRS, a także przeczytać regulamin, skupiając się na sposobie redagowania zdań i polskich znakach diakrytycznych. Dzisiaj, widząc komentarze dotyczące outletto24.com, już chyba nikt rozważny nie powinien się naciąć, choć – wiadomo – w dniu zakupów pana Adriana żadnych opinii nie było. Swoją drogą ich brak także powinien być powodem do refleksji.

Przypomnijmy, że nasz czytelnik, pan Adrian, do dziś nie otrzymał ani towaru, ani zwrotu pieniędzy.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.