Swatch robi bezpieczny system dla zegarków. Lepiej późno niż wcale?

Swatch robi bezpieczny system dla zegarków. Lepiej późno niż wcale?17.03.2017 15:41

Smartzegarki to już pieśń przeszłości, a jednak ktoś się nimi jeszcze interesuje. I to w Szwajcarii! Grupa Swatch, do której należą takie marki jak Omega, Tissot, Breguet czy Longines, rozwija swój własny system dla urządzeń na nadgarstek (może nie tylko). Szwajcarski produkt ma być bardziej elastyczny i oszczędny niż obecne już na rynku systemy, łączące zegarki z Internetem.

Największy producent zegarków na świecie od początku sceptycznie podchodził do urządzeń z Android Wear, Tizenem Samsunga czy WatchOS-em. W ofercie ma kilka urządzeń łączących się ze smartfonami, produkowanych pod markami Tissot i Swatch, ale są one bardzo ograniczone i służą do konkretnych zastosowań. Swatch głównie obawia się o wydajność energetyczną i prywatność użytkowników. Swatch pracuje z prywatnym ośrodkiem badawczym CSEM nad „ekosystemem” dla połączonych urządzeń. Gotowa platforma ma zostać wydana w 2018 roku.

Swatch obiecuje nam przede wszystkim „absolutną” ochronę danych i niski pobór energii systemu. Ponadto szwajcarskie oprogramowanie ma być tak dobre, że nie będzie potrzebowało częstych aktualizacji. Nick Hayek, kierujący grupą, powiedział jednak, że nie chce, by system Swatcha był standardem i znalazł się na każdym zegarku. Jego zdaniem byłoby to zbyt niebezpieczne, bo rynek nie powinien zależeć od jednego lub dwóch systemów. Aż żal, że Swatch nie myśli w ten sam sposób o smartfonach.

Swatch ma spore doświadczenie w miniaturyzacji i produkowaniu rzeczy energooszczędnych, więc możemy spodziewać się naprawdę niezłego, ergonomicznego produktu. Do tego konkurenci nie zawiesili poprzeczki zbyt wysoko. Z wypowiedzi Hayeka można też wywnioskować, że smartzegarek z systemem Swatcha nie będzie drogi i będzie działał niezależnie od smartfonów. Prawdopodobnie nie tylko Swatch wyprodukuje zegarki ze swoim systemem. Platforma ma być otwarta, więc różne startupy będą mogły czerpać z osiągnięć Szwajcarów. Problemem będą tylko aplikacje… i aż aplikacje. Nawet najlepsze oprogramowanie odejdzie w zapomnienie, jeśli deweloperzy się nim nie zainteresują.

Być może Swatch swoim podejściem jeszcze uratuje ideę smartwatcha. Raport z końca ubiegłego roku pokazał, że sprzedaż tych urządzeń spadła o ponad połowę względem 2015. Powodów jest wiele, w tym różne opóźnienia związane z wydaniami Android Wear, ale na pewno liczby nie świadczą o popularności smartzegarków. Sukcesem może cieszyć się najwyżej Garmin, którego urządzenia sportowe zyskują popularność, w miarę jak coraz więcej osób stara się żyć zdrowo i uprawiać sport. Sprzedaż urządzeń innych producentów poleciała na głowę (poza Samsungiem, który zaliczył solidny 7% wzrost rok-do-roku).

Nie zmienia to faktu, że w ogólnym ujęciu rynek różnych urządzeń do noszenia wciąż rośnie. Do 2021 roku jego wartość ma się podwoić, więc warto na nim zaistnieć. Segment jest wciąż młody i użytkownicy nie są przyzwyczajeni do konkretnych rozwiązań, więc Swatch ma pole do popisu.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.