Szkoła XXI wieku w Polsce: od września pierwszaki będą się uczyć programować

Szkoła XXI wieku w Polsce: od września pierwszaki będą się uczyć programować15.01.2017 14:42

Jeszcze nie do końca wiadomo, czy polska podstawówka będzie mieć 6 czy 8 klas, ale pewne jest, że będzie w niej więcej informatyki. Nowa podstawa programowa przewiduje, że od 1 września tego roku stałym elementem kształcenia będzie nauka programowania.

Ministerstwo Cyfryzacji i Ministerstwo Edukacji Narodowej zwiększyły liczbę godzin informatyki w szkole podstawowej o kolejne 70. Zmiana rozkładu godzinowego idzie w parze z innymi działaniami, poprawiającymi wyposażenie szkół, zapewniającymi dostęp do szybkich łączy oraz kształcenia nauczycieli z klas 1-3 w zakresie nauki programowania. MC zarezerwowało ponad 500 milionów złotych ze środków unijnych na budowę infrastruktury i 124 na dokształcanie pedagogów. Niektórzy kuratorzy ufundowali granty na opracowanie programów nauczania.

Chcemy, aby polska szkoła odpowiadała na potrzeby XXI wieku. – szefowa MEN Anna Zalewska

Częścią reform jest budowa Ogólnopolskiej Sieci Edukacyjnej, która ma połączyć wszystkie szkoły w Polsce. Będzie to wirtualna, publiczna sieć, która ma pozwolić na wdrażanie nowoczesnych form kształcenia we wszystkich szkołach. OSE umożliwi dostęp do szerokopasmowych łączy (przynajmniej 100 Mb/s!), których sporo trzeba będzie dopiero zbudować, a także korzystanie z multimedialnych materiałów i jednolite zabezpieczenia, w tym centralnie sterowane filtrowanie nieodpowiednich dla uczniów treści. Jednym z głównych celów jej istnienia jest wyrównanie szans uczniów wiejskich szkół z tymi z miast. Problem jest poważny, gdyż przepaść pogłębia się wraz z rozwojem infrastruktury telekomunikacyjnej w miastach, podczas gdy wsie zostają w tyle. Do końca stycznia trwają konsultacje projektu.

Analizy z końca zeszłego roku potwierdziły potrzebę inwestycji. Ponad 40% placówek oświatowych w Polsce korzysta z dostępu do internetu o przepustowości niższej niż 10 Mb/s. MC zamierza zachęcać przedsiębiorców do łączenia szkół szybszymi łączami, oferując dofinansowanie ze środków unijnych.

Nierówność podkreślają osiągnięcia polskich uczniów na olimpiadach i konkursach informatycznych, także na arenie międzynarodowej. Uczniowie polskich szkół przywieźli kilkadziesiąt medali z Międzynarodowej Olimpiady Informatycznej, Bałtyckiej Olimpiady Informatycznej czy Olimpiady Informatycznej Krajów Europy środkowej, podczas gdy ich koledzy i koleżanki z innych szkół mają utrudniony dostęp do Internetu, marne zasoby edukacyjne i brak warunków do rozwijania umiejętności korzystania z zasobów Internetowych, tak bardzo potrzebnej w dzisiejszym świecie. Cytowany przez MEN Rafał Lew-Starowicz zwrócił uwagę na fakt, że polscy uczniowie słabo sobie radzą z rozwiązywaniem codziennych problemów za pomocą komputera. W zadaniu na „zaprogramowanie” biletomatu czy klimatyzatora zajęli 29 miejsce na 32 kraje w teście PISA 2012.

Warto zaznaczyć, że w bieżącym roku szkolnym prowadzony był program pilotażowy, wprowadzający programowanie do pierwszych klas podstawówki. Do końca ubiegłego roku udział potwierdziły 1592 szkoły. Do listy sukcesów MC dolicza sobie także rosnącą popularność „Godziny kodowania”. Ogólnoświatowa inicjatywa edukacyjna przyciąga coraz więcej polskich szkół.

MEN podkreśla, że nauka programowania pozwala rozwijać kompetencje ponadczasowe, trwalsze niż jakiekolwiek środowisko czy aplikacja. Chodzi o umiejętność pracy zespołowej, precyzyjne wyrażanie myśli czy logiczne myślenie, które przydadzą się w wielu innych branżach, niekoniecznie związanych z informatyką. Przy okazji uczniowie zdobędą wiedzę niezbędną do sprawnego poruszania się w przestrzeni Internetu, zdobywania wiedzy i rozwiązywania problemów. Tak mówi teoria, bo w praktyce nie da się tych zdolności przekazać tylko informatyką. Wnioskowanie i samodzielne myślenie powinno być częścią programu każdego przedmiotu.

Widzę tu poważny pewien problem – zwiększenie liczby godzin informatyki nie idzie w parze z rozwojem nauczania pozostałych przedmiotów. Nauki przyrodnicze są w większości szkół na kiepskim poziomie, więc uczniowie mają nikłe pojęcie o otaczającym ich świecie, a przedmioty humanistyczne wykładane są w taki sposób, by nie pokazać związków przyczynowo-skutkowych między wydarzeniami. Nie wiem czy jest to celowe działanie, ale obawiam się, że polskie podstawówki wykształcą pokolenia programistów zupełnie oderwanych od rzeczywistości, nieumiejących przewidzieć konsekwencji różnych działań w dłuższej perspektywie, ślepych na zmiany w otoczeniu i nie kojarzących faktów. Niektórzy obawiają się nawet zatracenia umiejętności liczenia w pamięci, potrzebnej choćby na zakupach, choć to wiąże się także ze zmianą programu nauczania matematyki.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.