Sztuczna inteligencja w firmach. Oto główne zagrożenie

Sztuczna inteligencja w firmach. Oto główne zagrożenie28.09.2023 13:05
AI w firmach to zagrożenie
Źródło zdjęć: © Unsplash

Chociaż przedsiębiorstwa zrozumiały i doceniły potencjał generatywnej sztucznej inteligencji w kontekście tworzenia nowych pomysłów i zwiększania wydajności, istnieje ryzyko związane z wprowadzaniem wrażliwych i chronionych danych do publicznie dostępnych dużych modeli językowych, znanych jako LLM. Szczegóły wyjaśnia Torsten Grabs, Senior Director of Product Management z firmy Snowflake.

Wprowadzenie takich danych stwarza zagrożenia dla bezpieczeństwa, prywatności i zarządzania. Dlatego przedsiębiorstwa muszą znaleźć sposób na radzenie sobie z nimi, zanim zaczną korzystać z korzyści płynących z wykorzystania nowej technologii.

Jak zauważa IDC, przedsiębiorcy mają powody do obaw, że LLM mogą "uczyć się" na podstawie zapytań i ujawniać te informacje innym firmom, które mogą wprowadzać podobne polecenia. Właściciele firm są zaniepokojeni, że wrażliwe dane, mogą być przechowywane online i narażone na ataki hakerów. To sprawia, że wprowadzanie danych i poleceń do publicznie dostępnych LLM nie jest dobrym rozwiązaniem dla przedsiębiorstw, zwłaszcza tych działających w obszarach objętych regulacjami.

Jednym z rozwiązań jest przeniesienie LLM do swoich danych, a nie przesyłanie swoich danych do LLM. Jest to opcja, którą większość przedsiębiorstw będzie wybierać, aby zrównoważyć potrzebę innowacji z koniecznością ochrony danych. Większość dużych firm już utrzymuje silną granicę bezpieczeństwa wokół swoich danych. Te organizacje powinny również hostować i wdrażać LLM wewnątrz chronionego środowiska. Pozwoli to zespołom ds. danych na dalsze rozwijanie i dostosowywanie LLM, a pracownikom na interakcję z nim w ramach istniejącego obwodu bezpieczeństwa.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Mniejsze modele też są skuteczne

Model LLM nie musi być obszerny, aby był użyteczny. "Garbage in, garbage out" jest uniwersalną prawdą dla każdego modelu AI, a przedsiębiorstwa powinny dostosowywać swoje modele przy użyciu wewnętrznych danych, którym mogą zaufać i które dostarczą im potrzebnych informacji. Pracownicy mogą chcieć na przykład zapytać o sprzedaż w regionie północno-zachodnim lub o korzyści wynikające z umowy z konkretnym klientem. Odpowiedzi na te pytania można uzyskać, dostrajając LLM do własnych danych w bezpiecznym i zarządzanym środowisku.

Optymalizacja LLM dla przedsiębiorstwa może przynieść nie tylko lepszą jakość wyników, ale również pomóc w zmniejszeniu zapotrzebowania na zasoby. Mniejsze modele ukierunkowane na konkretne przypadki użycia w firmie zwykle wymagają mniejszej mocy obliczeniowej i mniej pamięci niż modele zbudowane dla przypadków użycia ogólnego przeznaczenia lub dużej różnorodności przypadków użycia w różnych branżach. Ukierunkowanie LLM na przypadki użycia w przedsiębiorstwie pozwoli uruchomić model w bardziej opłacalny i wydajny sposób.

Większości danych nie da się łatwo przechować

Dostrajanie modelu do wewnętrznych systemów i danych wymaga dostępu do wszystkich informacji, które mogą być przydatne. Wiele z nich będzie przechowywanych w formatach innych niż tekstowe. Około 80 proc. danych na świecie to dane nieustrukturyzowane, w tym dane firmowe, takie jak e-maile, obrazy, umowy i filmy szkoleniowe. Oznacza to konieczność stosowania technologii takich jak przetwarzanie języka naturalnego w celu wyodrębnienia informacji ze źródeł i udostępnienia ich analitykom , aby mogli oni budować i trenować multimodalne modele AI.

AI to obszar charakteryzujący się szybkim rozwojem. Firmy powinny więc zachować ostrożność przy każdym podejściu do generatywnej sztucznej inteligencji. Wiąże się to m.in. z czytaniem wszystkich opracowanych nawet drobnym drukiem zapisów na temat modeli i usług, z których korzystają, a także współpracą z renomowanymi dostawcami, którzy oferują gwarancje dotyczące dostarczanych modeli. Należy zachować równowagę między ryzykiem a korzyściami.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.