Szyfrowanie w Androidzie 6.0 jest wymagane, o ile sprzęt na to pozwala

Szyfrowanie w Androidzie 6.0 jest wymagane, o ile sprzęt na to pozwala20.10.2015 09:59
Redakcja

Bezpieczeństwo danych mobilnych to istotna kwestia, użytkownicy są bowiem narażeni na zarówno zagubienie, jak i kradzież smartfonów. Dobrym rozwiązaniem jest stosowanie szyfrowania, to natomiast w przypadku najnowszej wersji Androida jest jasno definiowane przez dokumenty opublikowane przez Google. Dzięki tym regulacjom użytkownicy nie powinni być narażeni na spadki wydajności.

Kwestia takiego właśnie zabezpieczenia danych zapisanych na urządzeniu mobilnym stała się przedmiotem gorącej dyskusji w ubiegłym roku. Wtedy to właśnie pełne szyfrowanie wprowadzono w iOS 8, podobną drogą chciało podążać Google, ale plany te się nie udały: najpierw firma zaznaczyła, że wymaga włączonego szyfrowania w urządzeniach z Androidem 5.0, następnie zmieniła zasady i jedynie zaznaczyła, że jest to wysoce zalecane. Powodem były choćby problemy z wydajnością – tych mogli doświadczyć nawet użytkownicy Nexusa 6, który za sprawą tego mechanizmu okazywał się w operacjach na pamięci wewnętrznej znacznie wolniejszy niż starszy model Nexus 5.

Nowe przepisy dotyczące Androida 6.0 pozwalają na uniknięcie tego typu sytuacji. Urządzenia, która wspierają szyfrowanie, a zarazem odznaczają się wydajnością obsługi AES na poziomie przynajmniej 50 MiB/s muszą uruchamiać szyfrowanie po zakończeniu konfiguracji przez użytkownika. Nie jest to wymagane od wolniejszego sprzętu, użytkownicy mają więc gwarancję, że silna ochrona nie zaburzy komfortu pracy w przypadku nieco tańszych urządzeń. Z szyfrowania nie muszą także korzystać starsze urządzenia, które zostały zaktualizowane do Androida Marshmallow i nie spełniają tych wymogów: mowa tu o wszystkich tych modelach, które korzystają z 32-bitowych układów i nie posiadają sprzętowego wsparcia dla szyfrowania i odszyfrowywania danych. Pomocne mogą być za to specjalne łatki, które znacznie przyśpieszają szyfrowanie na poziomie systemu plików.

Szyfrować danych nie muszą te urządzenia, które nie posiadają bezpiecznego ekranu blokady, czyli np. Android Wear. Co jednak ciekawe, Google nie wymaga od producentów stosowania ekranu blokady w postaci hasła. Taki wymóg mógłby zniechęcać użytkowników, którzy mogą preferować znacznie prostsze metody, lub jedynie niezapewniający żadnego bezpieczeństwa gest przesunięcia. W takim przypadku stosowane ma być domyślne hasło, co czyni sytuację zabawną: z jednej strony dane będą zaszyfrowane, z drugiej, w razie kradzieży urządzenia bez ustawionego ekranu blokady i tak nie zapewnią żadnego bezpieczeństwa.

Choć ustalenia są w niektórych miejscach nielogiczne, ustalenie pewnej granicznej szybkości obsługi szyfrowania wydaje się dobrym pomysłem: dzięki niemu nie musimy się obawiać o to, że nowe urządzenia będą działały zbyt wolno pomimo teoretycznie świetnych podzespołów. Bez sprzętowego wsparcia szyfrowania i odpowiednio szybkiej pamięci wewnętrznej smartfon lub tablet mogą wyraźnie zwolnić. Teraz wszystko jest w rękach producentów, miejmy nadzieję, że zdecydują się oni na użycie nowoczesnych układów, a także szybkich pamięci NAND. Oczywiście taka sytuacja zapewne nie spodoba się przedstawicielom najróżniejszych organizacji rządowych.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.