Telemarketerzy dzwonią coraz częściej. W 2020 roku Polska na 4. miejscu na świecie

Telemarketerzy dzwonią coraz częściej. W 2020 roku Polska na 4. miejscu na świecie08.12.2020 11:51
Telemarketerzy nie zdjęli nogi z gazu w dobie pandemii, fot. Pexels

Telemarketerzy pracują na coraz większych obrotach i trwająca pandemia nie jest w tym przypadku żadną przeszkodą. Jak wynika ze statystyk Truecaller przytaczanych przez Tech Crunch, w 2020 roku liczba prób takich połączeń wzrosła o 18 proc. w stosunku do roku poprzedniego. W niechlubnym rankingu Polska wylądowała na 4. miejscu na świecie.

Chociaż globalnie wzrost liczby spamerskich połączeń wyniósł tylko wspomniane 18 proc., w samej Polsce sytuacja jest zupełnie inna. Ze statystyk wynika, że w 2019 roku do przeciętnego właściciela telefonu w naszym kraju telemarketerzy dzwonili niespełna 8 razy w miesiącu, a w 2020 roku – już ponad 20 razy. W przypadku Polski jest więc w praktyce mowa o kilkukrotnym zwiększeniu intensywności działań telemarketerów.

Średnia liczba "spamerskich" telefonów do przeciętnego mieszkańca danego kraju w miesiącu. Porównanie 2019/2020, źródło: Truecaller/Tech Crunch.
Średnia liczba "spamerskich" telefonów do przeciętnego mieszkańca danego kraju w miesiącu. Porównanie 2019/2020, źródło: Truecaller/Tech Crunch.

Na pierwszym miejscu rankingu znalazła się Brazylia, której przeciętny mieszkaniec jest "atakowany" niechcianymi połączeniami niemal 50 razy w miesiącu (co ciekawe tutaj wzrost względem poprzedniego roku jest stosunkowo niewielki). Na 2. i 3. miejscu znalazły się kolejno Stany Zjednoczone i Węgry. W obydwu przypadkach średnia liczba miesięcznych połączeń do przeciętnego mieszkańca wynosi ok. 28, ale w przypadku Węgier jest to ogromny wzrost (ponad 1000 proc.) względem poprzedniego roku, kiedy były to w przybliżeniu 2 połączenia na miesiąc.

Co interesujące, z rankingu wynika także, że w niektórych krajach telemarketerzy zwolnili ze swoimi działaniami. W Peru, na przykład, w 2020 roku mowa jest o niespełna 13 połączeniach w miesiącu na mieszkańca, co w porównaniu do niemal 31 połączeń w roku poprzednim należy uznać za dużą ulgę.

Warto pamiętać, że połączenia telemarketerów nie są jedyną drogą, którą sprzedawcy (ale także oszuści) próbują zainteresować odbiorców swoimi działaniami. Początek pandemii koronawirusa pokazał, jak szybko potrafią się oni dostosować do panującej sytuacji i zachęcać do odwiedzania spreparowanych stron pod pretekstem zdobycia ciekawych informacji. Przykładem może być kampania phishingowa, w której sugerowano, że w załączonym do e-maila pliku znajduje się poradnik związany z COVID-19.

Jak poradzić sobie z telemarketerem?

Ułatwione zadanie mają osoby poniżej 18 roku życia. Okazuje się, że jeśli telemarketer zostanie poinformowany, iż rozmawia z osobą niepełnoletnią, najprawdopodobniej sam będzie chciał szybko zakończyć połączenie – w takim przypadku szansa na zarobek jest niewielka. Więcej na ten temat można przeczytać tutaj. Pozostali mogą skorzystać z proponowanych przez nas aplikacji.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.