TikTok szuka nowego sposobu zarobku. "Na razie daleko mu do Facebooka"

TikTok szuka nowego sposobu zarobku. "Na razie daleko mu do Facebooka"23.02.2021 08:12
fot. Pexels

TikTok to prężnie rozwijająca się platforma społecznościowa, która według nieoficjalnych szacunków, pod koniec zeszłego roku liczyła sobie 2 mld użytkowników. Chociaż korzystają z niej zarówno młodsi, jak i starsi, to ok. 60 proc. użytkowników to osoby w wieku między 16 a 24 lata.

Specyfika serwisu sprawia, że do tej pory TikTok przynosił potencjalnie niewielkie zyski. Teraz jednak ByteDance, właściciel serwisu, chce to zmienić i szuka nowych sposobów monetyzacji powierzchni. Pierwszym krokiem było wprowadzenie nowych formatów reklam, a teraz firma zapowiedziała kolejne nowości.

Kolejnym krokiem ma być m.in. partnerstwo z platformą sprzedażową Shopify, dzięki czemu użytkownicy będą mogli kupować wybrane produkty bezpośrednio z poziomu serwisu. Dodatkowo ruszyć ma nowa platforma reklamowa, która zaoferuje więcej możliwości partnerom TikToka bez dodatkowych pośredników.

[facebook=https://www.facebook.com/dobreprogramy/posts/10158140174480686]

TikTok zagrozi Facebookowi?

Czy forma, jaką zaproponuje TikTok, zagrozi pozycji gigantów takich jak Facebook? Na pytanie, czy model biznesowy proponowany przez chińską firmę może się na dłuższą metę okazać skuteczniejszy, odpowiedzieli eksperci w rozmowie z serwisem Wirtualnemedia.pl.

TikTok zabrał się z animuszem za działania mające na celu zdobycie budżetów reklamowych, ocenia Robert Sosnowski. Wiele pomóc może TikTokowi uruchomienie samoobsługowego panelu do zakupu reklam. Ten krok jest zapowiadany przez platformę i może to być ważny krok w sprzedaży reklamy i popularyzacji TikToka.

Eksperci podkreślają, że najlepszym sposobem na monetyzację TikToka będzie wykorzystanie influencerów, którzy trafią do młodszych odbiorców. Już teraz są oni obecni na platformie, chociaż ciężko jest ocenić, jak bardzo wpływają na decyzje zakupowe swoich followersów.

Sosnowski zauważa, że w tym momencie stawki influencerów na TikToku są kilkukrotnie mniejsze niż tych na Facebooku, Instagramie czy YouTubie, a często mają te same zasięgi. To może zapewnić reklamodawcom potencjalnie większe zyski.

Oczywiście, że TikTok ma szansę na biznesowy sukces i skalowalną monetyzację, ale (poza Azją) do poziomu Facebooka czy Google/YouTube’a jeszcze trochę mu brakuje, zauważa Kamil Bolek, CMO grupy LTTM. Liczenie na to, że skoro teraz TikTok przywiązał do siebie nastolatków, to będą z niego korzystali również przez następne 10-20 lat (aż znajdą się w najbardziej pożądanych grupach komercyjnych) jest dość naiwne.

Faktem jest, że przed TikTokiem jeszcze długa droga, zanim stanie się atrakcyjną platformą dla reklamodawców. Obaj eksperci są jednak zgodni, że najlepszym (i najbardziej naturalnym) kierunkiem rozwoju będzie zwiększenie zaangażowania influencerów.

[frame]Pobierz aplikację TikTok na urządzenia z systemem Android lub iOS z naszego katalogu oprogramowania. [/frame]

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.