"Twoje konto Netflix zostało zawieszone". Nowy atak phishingowy na Polaków

"Twoje konto Netflix zostało zawieszone". Nowy atak phishingowy na Polaków14.07.2020 10:21
Uwaga na podejrzane maile "od Netflixa" /Fot. Pixabay

Cyberprzestępcy wysyłają do Polaków e-maile podszywając się pod Netflix. W wiadomości kryje się link do fałszywej strony, idealnie odwzorowującej wyglądem serwis streamingowy. Celem oszustwa jest kradzież danych karty płatniczej.

To już kolejny w ostatnim czasie atak typu phishing, chociaż tym razem cyberprzestępcy zastosowali inną taktykę. Jeszcze niedawno próbowali głównie przekonać ofiary do zainstalowania fałszywych aplikacji zawierających trojany bankowe, a teraz stosują bardziej banalną taktykę. Z jednej strony to dobrze, bo Google szybko wyłapuje tego typu ataki i blokuje dostęp do witryny, ale nie wszyscy użytkownicy są bezpieczni.

Oszustwo na Netflixa - twierdzą, że nie otrzymali płatności

"Nie udało nam się autoryzować płatności za kolejny cykl rozliczeniowy abonamentu, dlatego zawiesiliśmy Twoje członkostwo" - tak zaczyna się treść fałszywego e-maila. Jeśli odczytamy go na wersji desktopowej, właściwie od razu widać że to oszustwo. W wersji mobilnej można mieć problemy z odróżnieniem jej od oryginalnych maili Netflixa.

Poniżej pod słowami "Zrestartuj swoje członkostwo" znajduje się hiperłącze. Google Chrome oraz Firefox blokują już witrynę z automatu. W przypadku przeglądarki Microsoft Edge na fałszywą stronę dostaniemy się bez problemu i bez żadnego ostrzeżenia. Prawdopodobnie w przypadku Internet Explorer będzie tak samo.

Kliknięcie w link przenosi nas do fałszywej strony, przypominającej logowanie do serwisu Netflix. W takich przypadkach zawsze trzeba zwracać uwagi na brak certyfikatu SSL czy ewidentnie fałszywy URL. Po przejściu na witrynę wystarczy wpisać przypadkowe dane, które nawet nie muszą zachować formatu adresu e-mail, aby przejść dalej. Następnie wyświetla nam się informacja o wykryciu podejrzanego logowania.

Żeby zweryfikować tożsamość, oszuści proszą o podanie pełnych danych karty płatniczej, czyli imię, nazwisko, numer karty, datę ważności oraz numer CVV. Następnie cyberprzestępcy próbują najprawdopodobniej obciążyć kartę. Proszą o podanie hasła SMS zawierającego potwierdzenie.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.