Uwaga na posty "Decathlona" na Facebooku. Ktoś znowu wykorzystuje wizerunek marki (aktualizacja)

Uwaga na posty "Decathlona" na Facebooku. Ktoś znowu wykorzystuje wizerunek marki (aktualizacja)06.10.2020 16:05
Ktoś na Facebooku podszywa się pod markę Decathlon, fot. Oskar Ziomek

Użytkownicy przeglądający Facebooka muszą zwrócić szczególną uwagę na sponsorowane posty, których autorem jest rzekomo firma Decathlon. W praktyce ktoś znowu podszywa się pod tę markę i zachęca do wypełnienia ankiety, w zamian za co teoretycznie można zdobyć nagrodę – w tym przypadku kartę podarunkową na kwotę 2000 złotych. Akcja nie ma związku z autentycznymi działaniami Decathlona.

Posty, które zauważyliśmy na Facebooku pochodzą ze świeżo utworzonych profili Decathlon_Polska. Jeden z nich zdążył zniknąć z serwisu przed ukończeniem niniejszej publikacji, ale drugi pojawił się kilka godzin później i jest dostępny do teraz. Komuś wyraźnie zależy, aby nakłonić użytkowników do kliknięcia linka, czego dowodem może być fakt, że analogiczne akcje opisywaliśmy już w ubiegłych miesiącach.

[1/2] Na Facebooku znów można trafić na fałszywe posty od podszywaczy, fot. Oskar Ziomek.
[2/2] Posty czasem różnią się tylko zdjęciem, fot. Oskar Ziomek.

Dla przypomnienia – w fałszywym poście sugerowana jest możliwość odebrania prezentu w zamian za wypełnienie krótkiej ankiety. Ta jest jednak tylko zbędną formalnością, bo w praktyce "wygrywa" każdy. Użytkownik przenoszony jest na stronę, na której konieczne jest wypełnienie formularza oraz wyrażenie szeregu zgód marketingowych. W ten sposób dane trafią między innymi do agencji marketingowych z Polski – tego zresztą nikt nie ukrywa.

Na nagrodę nie ma natomiast co liczyć, bo opisywane działania nie mają związku z autentycznymi promocjami firmy Decathlon. Aby uzyskać dodatkowe informacje, zwróciliśmy się do firmy z prośbą o komentarz, ale nie spodziewamy się otrzymać innego, niż w lipcu, kiedy Decathlon potwierdził, że ówczesna – analogiczna do opisywanej – akcja była oszustwem.[fb=https://www.facebook.com/dobreprogramy/posts/10157804648145686]Można więc zakładać, że za sponsorowanymi postami na Facebooku stoi w praktyce ta sama osoba, która tworzy kolejne fałszywe konta "Decathlona" i stara się dotrzeć do kolejnych użytkowników nieświadomych zagrożenia.

Identyczny mechanizm wykorzystywany jest przez kogoś, kto podszywa się pod markę Biedronka. Zaledwie wczoraj opisywaliśmy taki przypadek, który swoją drogą także nie jest pierwszym takim zagrożeniem w ostatnim czasie.

Aktualizacja, 7 października

Uzyskaliśmy oświadczenie od Wojciecha Kozłowskiego – Rzecznika Prasowego Decathlon Polska:

Chcielibyśmy przestrzec wszystkich miłośników sportu przed klikaniem w fałszywe reklamy Decathlon_Polska i podawaniem swoich danych. Pragniemy również podkreślić, że nie akceptujemy stosowania niezgodnych z prawem działań i zawsze zachęcamy naszych klientów do zgłaszania fałszywych profili administratorom Facebooka. Przypominamy, że najlepszym sprawdzonym źródłem informacji o naszych działaniach jest strona www.decathlon.pl oraz fajpejdż Decathlon Polska.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.