Valve kocha Linuksa i SteamOS, chce by stały się konkurencją dla Windowsa

Valve kocha Linuksa i SteamOS, chce by stały się konkurencją dla Windowsa04.04.2018 13:39
Witryna sklepu Steam z depositphotos

Spore poruszenie w linuksowym światku wywołało usunięcieprzez Valve pecetowych konsolek Steam Machines ze strony głównejsklepu Steam. Niektóre media przedstawiły to wręcz jako koniecnieudanego eksperymentu z Linuksem, zapowiadając że drugim krokiemValve będzie po prostu zaoranie systemu SteamOS. Nic z tych rzeczy.Valve nie tylko nie zamierza z Linuksa rezygnować, ale obiecuje, żedalej będzie ciężko pracować nad uczynieniem z niego świetnejplatformy dla gier i aplikacji.

Na łamach forum SteamCommunity głos zabrałPierre-Loup Griffais, główny linuksowy programista Valve. Wyjaśnił,że link do „maszyn parowych” zniknął, bo faktycznie niesprzedawały się one za dobrze. Nie należy z tego jednak wyciągaćdaleko idących wniosków. Prace nad Steam Machines przyniosły pewnerezultaty, za ich sprawą Valve wiele się dowiedziało na tematstanu linuksowego ekosystemu, problemów z jakimi muszą mierzyć siętwórcy gier.

Właśnie dzięki temu tyle wysiłku włożono w uczynienieVulkana konkurencyjnym i dobrze wspieranym interfejsem grafiki,szczególnie na Linuksie i Windowsie, ale też ostatnio także namacOS-iei iOS-ie. Dlatego też stworzono mechanizm Steam ShaderPre-Caching, który pozwala pominąć etap kompilowania shaderów nalokalnych maszynach w grach pisanych na Vulkana i zapewnić większąpłynność działania.

Griffais zapewnił, że wciąż na rozwój Vulkana, jegosterowników i narzędzi deweloperskich będą poświęcane znacząceśrodki, ale to nie wszystko. W planach są inne linuksoweinicjatywy, o których za wcześnie jeszcze mówić, a zostaną onewłaśnie udostępnione społeczności przez SteamOS-a i pomogącałemu ekosystemowi Linuksa.

Nie są to czcze deklaracje. Mało kto zdaje sobie z tego sprawę,ale programiści Valve należą do głównych autorów projektu Mesa3D – otwartej biblioteki funkcji graficznych, będącejimplementacją OpenGL na różnych platfomach. Valve finansuje takżeprace nad ulepszeniem wirtualnej rzeczywistości na Linuksie, wszczególności zmianach w serwerze X.org i komponencie DRI3,używanym do komunikacji z kartą graficzną z pominięciem serweraX.

Niestety to wszystko jedynie działania na płaszczyźnieprogramistycznej. To czego brakuje, to deklaracje biznesowe Valve isklepu Steam. Obecnie w bazie Steam jest 2696 pozycji działającychna Linuksie/SteamOS-ie. W 2013 roku, w momencie debiutu było ich 96.Pierwszy tysiąc został osiągnięty pod koniec kwietnia 2015 roku.

Ponad 2600 pakietów na Linuksa w sklepie Steam. Na Windowsa o wiele, wiele więcej (źródło: steamdb.info)
Ponad 2600 pakietów na Linuksa w sklepie Steam. Na Windowsa o wiele, wiele więcej (źródło: steamdb.info)

Mamy więc do czynienia z powolnym, wręcz liniowym wzrostem,który zachodzi praktycznie tylko za sprawą sceny indie –niezależnych deweloperów, zwykle wydających swoje gry na wszystkiedostępne platformy. U największych producentów nic się niezmienia, dla nich Linux nie istnieje. Co najwyżej mogą sięzastanowić nad sprzedaniem licencji na przeniesienie danego tytułuna mniej popularne platformy. A że Valve nic nie robi, by w swoimsklepie zmienić tę sytuację, np. samodzielnie wydając nową częśćjakiejś popularnej gry tylko na Linuksa, nie wydaje się, by tenstan rzeczy miał się zmienić.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.