Vinted pod lupą UOKiK. Urząd reaguje na pojawiające się skargi

Vinted pod lupą UOKiK. Urząd reaguje na pojawiające się skargi13.10.2021 14:11
Źródło zdjęć: © Unsplash.com
Artykuł sponsorowany

UOKiK informuje o wszczęciu postępowania przeciwko litewskiej spółce Vinted, prowadzącej popularny serwis wykorzystywany do sprzedaży ubrań online. Od dłuższego czasu do urzędu trafiały skargi związane ze sposobami weryfikacji tożsamości, które wymagały przekazania zdjęcia dowodu osobistego czy wyciągu z konta bankowego.

Vinted to popularny serwis, gdzie można sprzedawać i kupować ubrania, dodatki oraz akcesoria. Za jego prowadzenie odpowiada spółka VINTED UAB z Wilna, której działalności dokładniej przyjrzy się Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK). Wszczęte postępowanie dotyczy m.in. niejasnych zasad sprzedaży. Firmie grozi kara w wysokości do 10 proc. jej rocznego obrotu.

UOKiK sprawdzi działalność Vinted

- Zarzuty wobec Vinted dotyczą w pierwszej kolejności braku jasnej, jednoznacznej informacji udzielonej we właściwym czasie, czyli najpóźniej przed podjęciem decyzji o pierwszej transakcji za pośrednictwem serwisu. Gdyby konsumenci wiedzieli, że w pewnym momencie spółka może uniemożliwić im wypłatę pieniędzy w sytuacji braku przekazania zdjęcia dowodu osobistego czy wyciągu z konta bankowego, a zatem sensytywnych informacji, to mogliby nie zdecydować się na sprzedawanie rzeczy za pośrednictwem Vinted – wyjaśnił Tomasz Chróstny, Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Z komunikatu opublikowanego przez UOKiK wynika, że zarzuty urzędu wobec Vinted dotyczą braku informacji na temat możliwości blokowania środków zgromadzonych w e-portfelu, gdy konsument nie przekaże zdjęcia dowodu osobistego lub wyciągu z konta bankowego w celu weryfikacji jego tożsamości. Niejasna jest również sama kwestia sprawdzania tożsamości. Takie informacje nie zostały zawarte w regulaminie. Nieco więcej można dowiedzieć się z "Polityki prywatności, która nie wchodzi w treść umowy i nie jest dokumentem odpowiednim na określanie zasad korzystania z serwisu, w tym wypłacania środków ze sprzedaży".

UOKiK zarzuca również Vinted brak jasnych informacji dla konsumentów robiących zakupy w serwisie. Chodzi o opłatę za Ochronę Kupującego, wynoszącą 2,90 zł plus 5 proc. ceny nabywanej rzeczy, która jest domyślnie przypisana do przycisku "kup teraz". Po kliknięciu "kup teraz" jest ona automatycznie naliczana i nie można z niej zrezygnować. Można jej uniknąć, klikając wcześniej w przycisk "Zapytaj o przedmiot" oraz ustalając ze sprzedającym szczegóły transakcji.

- VINTED nie przekazuje konsumentom informacji o możliwości zakupu przedmiotów bez uiszczania opłaty związanej z Ochroną Kupującego we właściwym czasie, w jasny i jednoznaczny sposób. W efekcie mogą oni nie zdawać sobie sprawy z możliwości zakupu bez konieczności uiszczania tej kwoty. Gdyby o tym wiedzieli, to np. mając już wcześniejsze dobre doświadczenia z danym sprzedającym, mogliby nie zdecydować się na dodatkowo płatną usługę - przekazał Tomasz Chróstny, Prezes UOKiK.

Prezes UOKiK zawiadomił również o praktykach przedsiębiorcy Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych. To w jego kompetencjach znajduje się sprawdzenie, czy firma w prawidłowy sposób zabezpiecza dane gromadzone od swoich konsumentów.

Artykuł sponsorowany
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.