Wiadomość z poczty? Uważaj, to mogą być hakerzy

Wiadomość z poczty? Uważaj, to mogą być hakerzy10.02.2024 06:53
Kolejny phishing w Polsce
Źródło zdjęć: © Adobe Stock | TippaPatt

Polska znalazła się wśród krajów, które hakerzy znów wzięli na swój cel. Tym razem chodzi o kampanię phishingową, w której cyberprzestępcy podszywają się pod instytucje, oferujące usługi pocztowe.

Polacy znów trafili na celownik internetowych oszustów. Jak wynika z raportu Daily OSINT Report, dostarczonego przez Check Point Resarch oraz Infobox, odnotowano kampanię phishingową skierowaną do użytkowników globalnych usług pocztowych w takich krajach, jak Polska, Norwegia, Estonia, Portugalia, Boliwia i Kuwejt.

W kampanii wykorzystane zostały fałszywe komunikaty pocztowe, które wzorowane były na adresach i wzorach wiadomości pochodzących z instytucji pocztowych. Miały one oszukać użytkowników i nakłonić ich do podania informacji o płatności. Ofiarami tego rodzaju działań miały być osoby korzystające z usług pocztowych polskich firm.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Według Check Point Research instytucje użyteczności publicznej w Polsce są atakowane średnio 800 razy w tygodniu. Sprawia to, że sektor ten zajmuje trzecie miejsce pod względem częstotliwości ataków. W ostatnim miesiącu najczęściej atakowany był sektor komunikacji, gdzie odnotowano 1,15 tys. ataków tygodniowo i sektor finansów, gdzie ataków było blisko 1 tys.

Jak rozpoznać phishing?

Phishing to jedna z najpopularniejszych metod działania cyberprzestępców. Polega na podszywaniu się pod firmę lub instytucję. Najczęściej jest on realizowany za pomocą wiadomości e-mail lub komunikatorów. Przestępcy starają się przygotować stronę internetową, która wygląda bliźniaczo do strony instytucji, pod którą się podszywają. Zazwyczaj dbają też o to, by jej adres, a także adres mailowy, z którego piszą, do złudzenia przypominały autentyczny adres instytucji, pod którą się podszywają.

Największym sprzymierzeńcem oszustów jest zazwyczaj pośpiech ich potencjalnych ofiar. Z tego względu warto podkreślić, jak istotne jest dokładne sprawdzanie nadawcy wiadomości oraz linków, które są przesyłane w mailach. Aby uchronić się przed phishingiem, często wystarczy po prostu przeliterować adres mailowy nadawcy lub adres strony, na którą mamy zostać przekierowani.

Karol Kołtowski, dziennikarz dobreprogramy.pl

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.