Windows 10 jako freemium? Dyrektor Microsoftu mówi o nowej strategii zarabiania na systemie

Windows 10 jako freemium? Dyrektor Microsoftu mówi o nowej strategii zarabiania na systemie09.12.2014 12:46

Jak zarabiać na Windows w erze rosnącej popularności darmowychsystemów operacyjnych, dodawanych przez konkurencję? Sprzedażlicencji jest coraz trudniejsza – i model biznesowy, którynieźle służył Microsoftowi przez 39 lat, najwyraźniej przestaje sięsprawdzać. Przyznaje to dyrektor operacyjny firmy Kevin Turner,zapowiadając zmianę strategii biznesowej w tej dziedzinie. Microsoftnie chce już zarabiać na systemie, a raczej zarabiać na naszychżyciach.

Szczegółowe plany firmy zostaną przedstawione inwestorom iszerszej publiczności nie wcześniej, niż pod koniec stycznia, anajpewniej dopiero podczas konferencji BUILD 2015. Już teraz jednakmożna powiedzieć, że chodzi o zarabianie na usługach, w rozmaitychmodelach abonamentowych. Podczas spotkania z inwestorami nakonferencji organizowanej przez Credit Suisse, Turner powiedział, żeczasy się zmieniły, sprzedaż licencji użytkownikom końcowym należy doprzeszłości.

Przyszłością zarabiania na Windows jest system powiązany z chmurą.Przeznaczony ma być dla wielu rodzajów urządzeń, które dzięki swojejjakości dostarczą najlepsze doświadczenia użytkownikom, korzystającymz niego zarówno w pracy jak i w domu. Przyszłością Microsoftu jestprzekształcenie się w firmę, która jako jedyna może zapewnić tegotypu użytkownikom ideę cyfrowego życia i cyfrowej pracy.

Zamiast sprzedawać użytkownikom licencje, Microsoft postawićmiałby na usługi. Turner twierdzi, że to okazja dla firmy, bywprowadzić nowe, pomysłowe usługi, zapewne w dużym stopniu adresowanedo użytkowników tabletów. Dyrektor operacyjny Microsoftu wspominabowiem o swoim zachwycie tymi wszystkimi nowymi siedmio- idziewięciocalowymi urządzeniami, które pozwolą monetyzować życie ichużytkowników.

Przejście na abonamentowy model dla Windows nie jest zaskoczeniemw świetle tego, co powtarza Satya Nadella, próbując pogodzić ze sobąprymat urządzeń mobilnych i chmury. W tych czasach kluczowymelementem zapewniającym sukces modeli biznesowych jest ich prostota –czyli coś, co do tej pory w dziedzinie systemów operacyjnych jakośMicrosoftowi umykało.

Z drugiej jednak strony pierwszy eksperyment z nowym modelembiznesowym nie okazał się dla firmy jakimś wielkim sukcesem. Chodzitu oczywiście o Office dla iPada, oferowane za darmo w wersjipodstawowej i zaawansowanymi możliwościami aktywowanymi w momencieopłacenia abonamentu na chmurę Office 365. To prawda – pakietbiurowy otrzymał najwyższe noty recenzentów, Nadella chwalił się, żelicznik pobrań przekroczył 35 milionów, ale niespecjalnie przełożyłosię to na wzrost liczby subskrypcji. Analitycy IDC, zapowiadającyogromne zyski dla Microsoftu, najwyraźniej mocno się pomylili. Wedługdanych przedstawionych przez firmę badawczą Jackdaw Research, dosierpnia tego roku abonament na Office 365 Home wykupiło co najwyżejkilkaset tysięcy osób.

Niewykluczone więc, że jeśli Microsoft postawi na model freemiumdla Windows 10, to skończy podobnie: użytkownicy wezmą chętniedarmową wersję systemu, ale już płatnymi usługami się niezainteresują. Sięgną po darmowe konkurencyjne usługi, któreskwapliwie podsunie im praktycznie każdy duży gracz internetowy, naczele z Google.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.