Wiosenne porządki: Microsoft szykuje swój sklep na premierę Windows 10

Wiosenne porządki: Microsoft szykuje swój sklep na premierę Windows 1028.05.2015 10:15
Redakcja

Zbliżająca się premiera Windows 10 spowodowała, że Microsoft postanowił nieco uporządkować swój sklep z aplikacjami. Oprócz zmian technologicznych polegających na ujednoliceniu platformy, w której kupimy aplikacje uniwersalne, przyszedł czas na zmiany w regulaminach. Mają one na celu wyczyszczenie sklepu ze śmieci i programów próbujących wykorzystać łatwowierność użytkowników.

Korporacja poinformowała, że zamierza rozwiązać kilka poważnych problemów. Pierwszy to oczywiście bałagan w sklepie – podobne aplikacje, ikony mylące użytkowników, a także zupełnie oderwane od rzeczywistości opisy, które nie przekazują informacji o prawdziwym przeznaczeniu programu. Teraz aplikacje będą musiały się od siebie odróżniać, niedopuszczalne jest korzystanie z np. znaków innych marek i wprowadzanie użytkowników w błąd. Firma zastrzega ponadto, że będzie usuwała te programy, które nie oferują, jak to ujęto, „unikalnej treści” – setka programów do uruchamiania latarki? Nie ma mowy, choć nie wytłumaczono, na czym będzie polegała sprawiedliwość szeryfów z Redmond.

Bardzo ciekawe nowości są związane z polityką cenową. Oczywiście wielkość opłaty za aplikację nadal będzie ustalał deweloper, ale według wytycznych Microsoftu powinna być ona adekwatna do możliwości aplikacji i porównywalna z innymi, podobnymi programami. Za zbyt wysokie ceny, które mogą budzić w użytkownikach mylne poczucie tworu lepszej jakości, aplikacja może zostać ze sklepu usunięta. Jak będzie to dokładnie weryfikowane? Tego nie wiadomo, choć takiego podejście już teraz wróży wiele problemów i sporów związanych z wyceną aplikacji. Problem pozostaje także wolność wyboru osób tworzących oprogramowanie – dlaczego zakazywać komuś sprzedaży prostego kalkulatora za 100 zł? Dla autora jego kod może mieć wręcz wartość sentymentalną, a to, czy ktoś zdecyduje się na tak absurdalny zakup, jest zupełnie inną kwestią. To zresztą wolny wybór kupujących.

Kolejną kwestią jaką postanowił zająć się Microsoft są tzw. aplikacje informacyjne. W sklepie możemy natknąć się na np. płatne poradniki do gier, które są opisywane tak, aby użytkownik myślał, iż kupuje grę. Na coś takiego firma nie będzie już pozwalać, wszelkie opisy, samouczki czy poradniki mają być odpowiednio opisywane i oznaczane, w przeciwnym razie zostaną ze sklepu usunięte. Podobnie ma się sprawa z tytułami i słowami kluczowymi: deweloperzy nie mogą ich nadużywać w celu mylenia użytkowników lub wpływania na wyniki wyszukiwania. Niektóre zmiany zapowiadają się dobrze, choć wiele zależy od tego, czy naprawdę będą konsekwentnie respektowane. Lepiej, aby w Windows 10 sklep był przyjemniejszy w obsłudze i bardziej funkcjonalny, jest to bowiem jeden z fundamentów nowej strategii firmy.

Bałagan w sklepie z aplikacji nie jest niczym nowym i Microsoft nie stał się jego pierwszą ofiarą. Z podobnymi problemami boryka się choćby Google, zarówno w przypadku androidowego sklepu Play, jak i Chrome Web Store, a którym znajdziemy rozszerzenia i aplikacje dla przeglądarki tej firmy. Niezależnie od firmy, użytkownicy korzystający ze sklepów z aplikacjami powinni czuć się bezpieczni, teraz nie zawsze tak jest - programy instalowane z tych, wydawać by się mogło zaufanych źródeł, bywają niekiedy szkodliwym oprogramowaniem.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.