Wyrok, który nie boli. Zwodnicze SMS-owe konkursy będą trwały w najlepsze

Wyrok, który nie boli. Zwodnicze SMS-owe konkursy będą trwały w najlepsze29.10.2014 15:41

Komentatorzy są podzieleni – jedni uważają, że to znaczącezwycięstwo konsumentów, inni załamują ręcę, przekonani że niska karaoznacza, że nic się nie zmieni. Chodzi oczywiście o wyrok SąduOchrony Konkurencji i Konsumentów, który potwierdził rozstrzygnięcieUOKiK-u, dotyczące konkursu Quiz Wiedzowy zorganizowanego przez firmęCT Creative Team. Czy niecałe 142 tys. do zapłacenia za naruszeniezbiorowych interesów konsumentów to za mało, za dużo, czy w sam raz?

Firma CT Creative Team w listopadzie 2010 roku uruchomiła konkurso nazwie Quiz wiedzowy. Przezkilkanaście miesięcy abonenci największych polskich telekomówotrzymywali SMS-y o treści I w końcu się udało! Wygrywaszgwarantowaną nagrodę o grze o 100.000zł! Po odbiór odeślij darmowysms: KASA na nr 8064!’WOW! GRATULUJEMY! SMSQuiz.pl,WLASCICIEL NUMERU PROSZONY O PILNE WYSLANIE ZA DARMO 1SMSao tresci KASA na nr 8064 CZEKA NAGRODA GWRANTOWANA w GRZE o100.000zl!SMSQuiz.pl, a nawetJestesmy zdziwieni, ze nie chcesz odebrac GWARANTOWANEJNAGRODY w GRZE o 100.000zł! Wyslij za DARMO sms: NAGRODA na nr 8064 iNAGRODA jest Twoja! www.SMSQuiz.pl

Oczywiście to nie nagrodaczekała, gdyż nikt 100 tys. złotych za jednego SMS-a nie da.Uczestnik „quizu” otrzymywał więc SMS-ami kolejne pytaniaz różnych dziedzin wiedzy, na które odpowiedzi należało odesłaćkolejnymi SMS-ami. Cena jednego SMS-a z odpowiedzią – 3,66 zł zVAT. O tym już jednak nigdzie nie było ani słowa, więc wieluabonentów dopiero po otrzymaniu kolejnego rachunku zorientowało się,że wydało kilkadziesiąt złotych na konkurs, którego nikt chyba niewygrał.

W 2013 roku UOKiK zakwestionował rozsyłane do konsumentów przez CTCreative Team SMS-y, uznając je za wprowadzające w błąd treścireklamowe. Za naruszenie ichzbiorowych interesów konsumentów UOKiK nałożył na firmę karępieniężną w wysokości 141 575 zł. Firma oczywiście sięodwołała.

Wczoraj UOKiK poinformował,że Sąd Ochrony Konkurencji i Konsumentów w wyroku z 23 październikabr. podtrzymał zarówno rozstrzygnięcie tej sprawy, jak i samą karę.Informacja o warunkach konkursu nie może wprowadzać konsumentów wbłąd. Wiadomości, które zachęcają do udziału w konkursie SMS muszą wsposób jasny, rzetelny i wyraźny informować, kto jest jegoorganizatorem, jakie są jego reguły i z jakimi kosztami związane jestewentualne uczestnictwo. Tych warunków nie dopełnił CT Creative Team– uznał SOKiK.

Teraz konsumenci, którzy uważają,że zostali wprowadzeni w błąd przez organizatora konkursu tego typumogą uzyskać bezpłatną pomoc w Urzędzie Komunikacji Elektronicznej, urzeczników konsumentów lub w Federacji Konsumentów pod numereminfolinii 800 007 707. Urząd przypomina też, że dochodzenie roszczeńmoże ułatwić również ustawa o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykomrynkowym, która daje konsumentom możliwość wytoczenia powództwa w ichindywidualnych sporach z przedsiębiorcami. W sporach takich toprzedsiębiorca musi udowodnić przed sądem, że stosowana przez niegopraktyka rynkowa nie wprowadza konsumentów w błąd.

Nie nam rozstrzygać, czyfaktycznie doszło w tym wypadku do oszustwa, jak utrzymują niektóremedia, czy też do wykorzystania czyjejś naiwności. Trzeba jednakpamiętać, że na konkursach tego typu znaczące kwoty zarabiają nietylko ich organizatorzy, ale też operatorzy bramek SMS i telekomy.Ukaranie wyłącznie organizatorów, korzystających z okazji, jakieoferują im telekomy, nie wydaje się być zbyt sprawiedliwymrozwiązaniem. Jeszcze w zeszłym roku rzecznik Orange Polskaprzyznawał, że konkursy takie są nie w porządku i zapewnił, że jegofirma więcej ich nie będzie organizowała – ale opróczprzeprosin, abonenci nie dostali wówczas zwrotu pieniędzy.

Źródło artykułu:www.dobreprogramy.pl
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.