Xbox Series X: różnica między PlayStation 5 większa niż myślisz

Xbox Series X: różnica między PlayStation 5 większa niż myślisz23.03.2020 11:40
Różnica mocy między PS5 a Xbox Series X może być realnie wyższa, ale nie patrzmy wyłącznie na nią, fot. Piranhi/Shutterstock

Tak, tak, teraflopsy Xbox Series X to nie wszystko. Ale mocno podkręcone zegary w układzie graficznym PlayStation 5 też nie załatwiają sprawy.

PlayStation 5 nie zawsze wyciągnie swoje 10,28 TFLOPs

Konsole to urządzenia, w których liczy się przede wszystkim zrównoważenie poszczególnych komponentów. Muszą one bowiem operować w pewnych granicach, na jakie pozwala im sprawność energetyczna oraz TDP (czyli ilość oddawanego ciepła). Niezależnie od tego, jak to ubrał w słowa Mark Cerny, nie zmieni on faktu, że przy wysokim taktowaniu wydajność GPU PS5 będzie spadać. A więc TFLOPsów też będzie przez to mniej i nawet ten sam Cerny to zasugerował. Po prostu ten układ nie będzie mógł nieustannie działać przy ciągłym taktowaniu 2,23 GHz. Ergo, różnica 15 procent w wydajności może powiększyć się nawet do 25-30 procent i to wcale nierzadko.

Z kolei bardziej konserwatywnie taktowany (1800 MHz) układ graficzny w Xbox Series X będzie zawsze operował z maksimum swojej wydajności. Zresztą jest to filozofia dużo bardziej idąca z duchem filozofii zrównoważonej wydajności w konsolach.

Mark Cerny słusznie zauważa, że nie ma sensu porównywać TFLOPsów między innymi generacjami sprzętu, fot. Sony
Mark Cerny słusznie zauważa, że nie ma sensu porównywać TFLOPsów między innymi generacjami sprzętu, fot. Sony

Można mieć także wątpliwości na temat całej idei podkręcania zegarów w GPU PlayStation 5, bo w przypadku pierwszej generacji RDNA Przyrost wydajności przy overclockingu jest niewielki. Testy wykazały, że RX 5700 XT (podobne mocą do układu w PS5) zyskuje średnio 5-7 procent FPS-ów przy podkręceniu taktowania o 18 procent. Oczywiście nie wiemy, jak dokładnie będą się zachowywać układy RDNA 2, więc tutaj z definitywnymi osądami trzeba się wstrzymać. Aczkolwiek realna obawa o mały wpływ OC na wydajność istnieje i nie wzięła się znikąd.

Mimo wszystko podejście PS5 może mieć swoje zalety

Tak, trzeba też myśleć poza TFLOPsami, a taka architektura w PS5 może być korzystna dla niektórych zadań na swój własny sposób. Niektóre aspekty gier mogą działać lepiej przy wyższym taktowaniu i mniejszej liczbie bloków CU, bo nie każde działanie będzie się dało dobrze zrównoleglić przy 52 CU (w Xbox Series X). W teorii prostsza architektura (a konsola Microsoftu ma asymetryczny RAM) może przełożyć się na łatwiejsze tworzenie gier na PlayStation 5. Ale z drugiej strony Microsoft wprowadził też DirectX12 Ultimate, które także będzie wielką pomocą dla deweloperów.

Nie zapominajmy na koniec też o tym, że ostatecznie liczą się najbardziej gry oraz pomysł na konsolę. Sukces Switcha, którego wielu spisywało na straty przy jego mocy jest najlepszym tego dowodem. Co więcej, jeśli chodzi o wielkobudżetowe spektakle dla mas, Sony wiedzie prym w tego typu grach i to Microsoft będzie miał tutaj na tym polu więcej do udowodnienia.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.