Yahoo pozywa Facebooka za naruszenie patentów

Yahoo pozywa Facebooka za naruszenie patentów13.03.2012 13:35
Mirosław Truchan

Borykający się z problemami finansowymi gigant internetowy jednak złożył w kalifornijskim sądzie wniosek pozywający największy portal społecznościowy za bezprawne wykorzystanie 10 patentów. Chodzi między innymi o mechanizmy wyświetlania reklam, politykę prywatności i technologię wykrywania preferencji użytkownika. Wszystko to tuż przed debiutem społecznościowego lidera.

Yahoo twierdzi, że w sprawie opłat licencyjnych zgłaszało się do Facebooka już wielokrotnie wcześniej, jednak bez pożądanego skutku, dlatego zdecydowało się wnieść sprawę do sądu. Jesteśmy rozczarowani, że kontakt Yahoo z nami ograniczył się zaledwie do kilku krótkich telefonów. Będziemy się stanowczo bronić przed tymi zagadkowymi oskarżeniami — powiedział rzecznik Facebooka, Jonathan Thaw, w oświadczeniu przesłanym do mediów. Wniesie sprawy do sądu może z jednej strony dziwić — Yahoo jest partnerem serwisu społecznościowego i sporo zyskał na tym związku. Ten portal internetowy jest przecież ważnym dostawcą newsów, a Facebook pomaga w zdobywaniu czytelników. Z drugiej jednak strony, firma z Sunnyvale działa w branży od lat 90 ubiegłego stulecia i ma około 3 tysięcy przyznanych patentów, prawdopodobnie najwięcej w biznesie e-usługowym. A jak wiadomo własność intelektualna może być skutecznym narzędziem osłabiania konkurencji lub nawet wysadzania jej z siodła. Zwłaszcza w kraju takim jak USA, gdzie obrona praw patentowych przekracza często granice zdrowego rozsądku.

Nasuwa się bowiem pytanie — dlaczego Yahoo dopiero teraz podejmuje działania na rzecz rozwiązania tego problemu? Facebook nie został stworzony przecież wczoraj i jeśli faktycznie korzysta z patentów Yahoo bez zgody tegoż, to robi to od co najmniej kilku lat. Być może problemem jest właśnie samo prawo patentowe. Yahoo bowiem nie stworzyło nigdy wielkiego portalu społecznościowego i na dobrą sprawę nie skorzystało z patentów, o korzystanie z których oskarża firmę Marka Zuckerberga. W pozwie złożonym do sądu przeczytać można jednak także: Cały model społeczności internetowej Facebooka, który polega na tworzeniu własnych profili, łączeniu się z innymi osobami i biznesami, oparty jest na patencie internetowej sieci społecznościowej Yahoo. To tak jakby opatentować witanie się dłonią lub używanie słowa cześć i pobierać za to opłatę.

Mark Zuckerberg stoi pod ścianą, debiut giełdowy coraz bliżej. Czego tak naprawdę chce Yahoo? Wynegocjować jak najlepsze warunki opłat licencyjnych i poprawić swoją sytuację finansową czy pozbyć się swojego konkurenta giełdowego? Mała retrospekcja: rok 2004, Yahoo pozywa Google o naruszenie patentów. Ugoda podpisana zostaje dziewięć dni przed debiutem giełdowym lidera wyszukiwarek. Google licencje dla Yahoo opłaca akcjami wartości 201 mln dolarów.

W pozwie przywołane są słowa założyciela Facebooka: Getting there first is not what it’s all about. Cóż, rozstrzygnie sąd.

Źródło artykułu:www.dobreprogramy.pl
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.