YouTube Kids zamiast chronić dzieci bombarduje je reklamami

YouTube Kids zamiast chronić dzieci bombarduje je reklamami08.04.2015 15:58

Ponad miesiąc minął odkąd w sklepie Google Play pojawiła się aplikacja YouTube Kids. Miała ona w założeniach dawać dzieciom możliwość bezpiecznego korzystania z jednego z największych mediów w Internecie. Zaledwie kilka tygodni wystarczyło, aby wokół programu narosły poważne kontrowersje. Najmłodszym, mimo funkcjonowania odpowiednich regulacji, serwuje się bowiem liczne reklamy. Te zaś w większości niewiele mają wspólnego z troską o ich dobro.

Zarówno na terenie USA, jak i Unii Europejskiej, funkcjonują odpowiednie regulacje prawne dotyczące reklam, które zobaczą dzieci. Powód jest oczywisty – ma to zapobiec sytuacjom, w których dziecko w przerwie pomiędzy kolejnymi odcinkami ulubionej kreskówki obejrzałoby na przykład prezentującą przemoc reklamę zabawki. To jednak nie wszystko. Zabronione w Stanach jest także reklamowanie produktów żywnościowych i napojów. To zapewne jest elementem walki o przywrócenie amerykańskim dzieciom wagi, która nie szkodziłaby ich zdrowiu.

YouTube Kids ma dawać rodzicom możliwość udostępnienia swoim dzieciom dobrodziejstw serwisu YouTube bez obaw, że natkną się one na nieodpowiednie treści. Nawet jeśli aplikacja skutecznie odfiltrowuje treści nieprzeznaczone dla najmłodszych internautów, to nie uchroniło jej to przed krytyką. Chodzi o prezentowane w YouTube Kids treści reklamowe wyświetlane z inicjatywy takich firm jak McDonald's czy Fisher Price.

Taki stan rzeczy wywołał protesty organizacji zabiegających o ochronę młodych konsumentów i prawa konsumenta w ogóle. Wskazuje się między innymi na fakt, że większość dzieci nie jest w stanie rozróżnić treści reklamowych od tych pożądanych. Na szkodliwość reklam w aplikacji YouTube Kids zwracają także uwagę naukowcy, jak na przykład Dale Kunkel z Uniwersytetu w Arizonie:

YouTube Kids jest najbardziej skomercjalizowanym środowiskiem medialnym dla dzieci, jakie kiedykolwiek widziałem. Wiele z tych taktyk reklamowych można by uznać za nielegalne, gdyby pojawiły się w telewizji.

Najgorętsza dyskusja na ten temat rozgorzała w Stanach Zjednoczonych, jednak kwestia jest godna poruszenia także w Polsce. Polski użytkownik może bez problemu pobrać aplikację YouTube Kids na swoje urządzenia. Obowiązujące w Polsce prawo zostawia w kwestii reklam adresowanych do dzieci niemałą przestrzeń do rozważań. Zakazane jest wykorzystywanie argumentów żerujących na dziecięcych uczuciach oraz bezpośrednie namawianie dzieci do kupna produktu. Jak można się domyślić różnica pomiędzy prezentowaniem jego walorów a nagabywaniem do zakupu może być dla reklamodawców mglista. To zaś pozwala Google na wyświetlanie reklam na przykład niezdrowego jedzenia także w przypadku polskich użytkowników YouTube Kids.

Google, odpowiedzialne za stworzenie YouTube Kids i publikowane tam reklamy, odpiera zarzuty twierdząc, że przed udostępnieniem aplikacji miały miejsce liczne konsultacje z organizacjami wykazującymi troskę o bezpieczeństwo dzieci w Internecie.

Trudnością dla walczących o wycofanie szkodliwych reklam jest fakt, że amerykańskie prawo regulujące te kwestie zostało sformułowane jeszcze w latach 70. i dotyczyło telewizji. Reklamodawcy w YouTube Kids wykorzystują zatem lukę w prawie czy raczej jego nieaktualność, co zauważył profesor Kunkel. Dopóki zatem prawo nie zostanie znowelizowane, postulaty wspomnianych środowisk nie będą mogły zostać przeniesione na salę sądową, a dzieci będą do woli oglądać reklamy fast-foodowych korporacji. Chyba, że zabronią im tego rodzice, którzy nie mają zaufania do zautomatyzowanego nadzoru od Google.

Źródło artykułu:www.dobreprogramy.pl
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.