Z jakich aplikacji korzystają Polacy? #prasówka

Z jakich aplikacji korzystają Polacy? #prasówka06.04.2016 11:40
Łukasz Maślanka

Nie ma złudzeń, że trwająca obecnie złota era aplikacji mobilnych zmieniła nasze dotychczasowe podejście do korzystania ze smartfonów, zaś same aplikacje sprawiły, że nasze telefony stały się bardziej funkcjonalne. Z jakich aplikacji najchętniej korzystamy? Jaki aplikacje cenimy?

Według danych pochodzących z raportu „Polska.Jest.Mobi 2015”, blisko 60 proc. osób korzysta ze smartfonów, zaś penetracja tabletów wynosi 21 proc. Ciekawych informacji dostarcza również raport MEC Mobile Report 2015, według którego aż 80 proc. internautów korzysta ze smartfona. Z kolei niemal połowa łączy się z Internetem przez tablety, a blisko 7 proc. twierdzi, że ma urządzenie z kategorii wearables. Pokazuje ogromny potencjał rynku mobilnego, który jest do zagospodarowania przez samych twórców, firmy informatyczne, a także coraz częściej i chętniej - startupy.

Dziś nie wyobrażamy sobie życia bez aplikacji mobilnych. Korzystanie z aplikacji jest dla nas o tyle oczywiste, że nie przywiązujemy uwagi do czasu i miejsca korzystania z nich. Według analiz Banku ING, z mobilnych aplikacji częściej korzystają mężczyźni (24 proc.) niż kobiety (14 proc.). Zatem jakie aplikacje cieszą się największą popularnością wśród Polaków? Przeglądarki internetoweWedług danych Banku ING z przeglądarek internetowych korzysta aż 64 proc. Polaków. Jak się okazuje najczęściej korzystają z nich osoby w wieku 15-21 lat (56%). Przeglądarka internetowa pozwala na sprawne i wygodne dotarcie do ulubionych stron, zaś wraz ze wzrostem wydajności smartfonów, możemy wykorzystywać coraz bardziej zaawansowane możliwości współczesnego Internetu, a także inteligentnych asystentów stanowiących integralny element naszego systemu operacyjnego. Dobrym przykładem jest tutaj Siri w urządzeniach opartych o system iOS, czy Google Now w systemie Android – mówi Adam Bancarewicz, z firmy Transition Technologies.Co ciekawe, według specjalizującej się w rynku mobilnym firmy analitycznej Flurry aż 90 proc. czasu korzystania z urządzenia mobilnego przeznaczamy na obsługę aplikacji, natomiast pozostałe 10 proc. przeznaczamy na korzystanie z przeglądarki internetowej.

Aplikacje społecznościowe i komunikatory

Aplikacje mobilne są dodatkowym kanałem komunikacji. Pozycje lidera od kilku lat utrzymuje Facebook (81 proc. Polaków), a zaraz po nim można wymienić takie aplikacje jak Twitter, Google+, Instagram, czy Skype itd. Jednak wśród komunikatorów coraz większą rzeszę fanów zyskuje Snapchat WhatsApp czy Messenger. Z tego ostatniego według Re/Cod zarówno na smartfonach z systemem iOS oraz Android korzysta 200 milionów ludzi, przy czym z komunikator WhatsApp zrzesza miliard użytkowników na całym świecie i również w Polsce staje się coraz bardziej popularna, zwłaszcza wśród młodzieży. RozrywkoweAplikacje mobilne to także źródło zabawy i rozrywki. Jak wskazują eksperci, sektor gier jest był i będzie zawsze atrakcyjny, choć należy zaznaczyć, że jest to rynek dość trudny, ze względu na dużą konkurencję. Szacuje się, że na całym świecie w gry mobilne gra już ponad 1,5 miliarda użytkowników, a ich liczba stale rośnie. - W Polsce również systematycznie rośnie liczba graczy na urządzeniach mobilnych, a potencjał tego segmentu aplikacji mobilnych jest coraz bardziej eksploatowany przez twórców mobilnych aplikacji – dodaje Adam Bancarewicz.

Nawigacja, lokalizacja, mapy

Kolejną grupą aplikacji, z które cenią sobie Polacy są te wyposażone w funkcje nawigacji oraz geolokalizacji, dzięki którym z łatwością znajdziemy restaurację, kawiarnię, sklep czy firmę. Ponadto, dzięki takim aplikacjom jak Google Maps możemy z łatwością sprawdzić, gdzie aktualnie się znajdujemy, a także jak dojechać do wyznaczonego przez nas miejsca. Co więcej, aplikacje bazujące na geolokalizacji mogą przyczynić się do poprawy bezpieczeństwa w górach, czego przykładem może być darmowa aplikacja „Pomoc w Górach” opracowana przez polską firmę informatyczną Transition Technologies oraz Grupę Beskidzką GOPR, która skraca czas dotarcia do poszkodowanego, wykorzystując właśnie funkcjonalności geolokalizacji.

Bankowość mobilna

W Polsce z bankowości mobilnej korzysta już ponad 4 mln osób., czyli około 12 proc. użytkowników smartfonów. Co pokazuje, że Polacy coraz bardziej przekonują się do mobilnego sposobu zarządzania swoimi finansami. Dla porównania, według analiz Banku ING, w Stanach Zjednoczonych z bankowości mobilnej korzysta 32 proc. użytkowników telefonów komórkowych, z kolei w Czechach 36 proc. Aplikacje banków dominują nad tradycyjną bankowością ze względu m.in. na: dostęp do rachunku o każdej porze, możliwość dokonywania przelewów w każdym miejscu, większą kontrolę nad finansami oraz w oszczędność czasu.

Tworzenie różnego rodzaju aplikacji jest odpowiedzią na bieżące potrzeby poszczególnych grup społecznych. Firmy oraz startupy na całym świecie prześcigają się opracowywaniu coraz to bardziej innowacyjnych, intuicyjnych oraz dopasowanych do potrzeb coraz bardziej wąskiej grupy osób. Aplikacje mobilne aktualnie przeżywają czasy swojej najlepszej prosperity, choć coraz częściej pojawiają się pytania, co zastąpi je w przyszłości.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.