Za darmowego Windowsa zapłacimy zwiększonymi opłatami licencyjnymi

Za darmowego Windowsa zapłacimy zwiększonymi opłatami licencyjnymi23.06.2015 16:25
Redakcja

Teoretycznie darmowy Windows 10 jednak może mieć swoją cenę – według azjatyckich źródeł w DigiTimes, możemy spodziewać się nieco większy opłat licencyjnych za Windowsa. Biorąc pod uwagę nieciekawą sytuację wielu producentów sprzętu, te w ostatecznym rozrachunku mogą spaść na nas, klientów.

W ciągu ostatniego roku Microsoft kilka razy dawał do zrozumienia, że chce poprawić sytuację niektórych dostawców i zachęcić ich do korzystania z systemu Windows: obniżone opłaty licencyjne, a także darmowe dostarczanie jego wersji mobilnej to dla wielu firm gratka. HP, Samsung czy Lenovo to przecież nie Apple i swoimi marżami zarabiają na pojedynczym urządzeniu bardzo niewielkie pieniądze. Teraz strategia może ulec zmianie, przecieki mówią bowiem o tym, że opłaty mogą wzrosnąć. Kwestia ta dotyczy jednak jedynie urządzeń z wysokiej półki cenowej.

Według DigiTimes sprawa dotyczy np. laptopów wyposażonych w procesory Intel Core i7 lub ekrany z rozdzielczością Full HD. Ten drugi czynnik, gdyby występował samodzielnie, mógłby oznaczać zwiększenie cen wielu modeli – coraz więcej sprzętu wyposaża się przecież w tego typu wyświetlacze, podnosząc tym samym komfort korzystania z nich. Jakikolwiek wzrost cen za Windowsa będzie oznaczał dla dostawców problemy. Już teraz ich komputery są sprzedawane z niską marżą, a nic nie przewiduje, aby w drugiej połowie roku sprzedaż laptopów nagle się zwiększyła. Owszem, nowy system może spowodować chwilowe zmiany na rynku, ale w dłuższej perspektywie będą one niemalże niezauważalne. Cena może więc zostać przerzucona na klientów końcowych, choć nie jest to nic pewnego.

Microsoft zakłada, że w przeciągu kilku lat Windows 10 trafi na miliard urządzeń. To cel bardzo ambitny, stąd ten właśnie wynika m.in. darmowa aktualizacja do tego systemu dla posiadaczy oryginalnych edycji Windows 7 i 8.1. Rzecz w tym, że taka akcja oznacza również znacznie mniejsze wpływy do budżetu firmy. W strategii długofalowej korporacja przechodzi na usługi, początkowo może jednak te zmiany odczuć dosyć boleśnie. Subskrypcje Office czy sprzedaż konsol Xbox to nieco za mało. Zwiększenie opłat za system może więc być chytrym zagraniem – w takim przypadku klienci za podwyżki będą obarczać nie Microsoft, lecz producentów sprzętu.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.