Za ile jesteśmy gotowi sprzedać swoją prywatność? Są wyniki badania

Za ile jesteśmy gotowi sprzedać swoją prywatność? Są wyniki badania03.03.2020 16:28
Internauci z różnych krajów inaczej postrzegają wartość prywatnych danych, fot. Lightspring/Shutterstock

Korzystając z wielu usług internetowych i nie tylko, świadomie lub nie, godzimy się na dzielenie się naszymi danymi, w zamian za to, by móc się nimi posługiwać.

Nie każdy z nas ceni swoje dane w jednakowy sposób, lub zdaje sobie sprawę z tego, jak cenne są one dla wielkich korporacji technologicznych.

Ostatnio ciekawe badanie przeprowadziła organizacja think tank Technology Policy Institute, która sprawdziła, jaką realną wartość miałyby nasze prywatne dane, gdybyśmy zgodzili się je udostępnić firmom, np. Facebookowi.

Niemcy cenią swoją prywatność znacznie bardziej niż Amerykanie

Sondaż Technology Policy Institute jest jednym z pierwszych badań, które stara się ustalić, jaką dokładnie wartość pieniężną ma dzielenie się poszczególnymi danymi. TPI swoje badanie przeprowadziło w Stanach Zjednoczonych, Niemczech, Meksyku, Brazylii, Kolumbii oraz Argentynie. Zdaniem Scotta Wilsteina, prezesa TPI, ujęcie prywatności w wartościach wymiernych jest konieczne do jakiejkolwiek analizy proponowanych ustaw o prywatności.

Z badania wynikło, że Niemcy cenią sobie swoją prywatność znacznie bardziej niż Amerykanie. Dla przykładu, niemieccy użytkownicy internetu zgodziliby się na to, by Facebook płacił im 8 dolarów miesięcznie za udostępnienie swoich prywatnych danych. Amerykanie z kolei zaakceptowaliby zaledwie 3,5 dolara.

Co ciekawe internauci z Ameryki Łacińskiej mają najmniej przeciwko reklamom wyświetlanym na smartfonach, podczas gdy Niemcy i Amerykanie raczej ich nie akceptują.

Jakiego rodzaju informacje okazały się najbardziej cenione? Poniżej znajduje się lista typów informacji wraz ze średnią ceną od respondentów wszystkich krajów:

  • 8,44 dolara miesięcznie za udostępnienie informacji o saldzie konta bankowego
  • 7,56 dolara miesięcznie za udostępnienie odcisków palców
  • 6,05 dolara miesięcznie za to, by umożliwić odczytywanie wiadomości tekstowych
  • 5,80 dolara miesięcznie za udostępnienie informacji o wypłatach gotówkowych
  • 1,82 dolara miesięcznie za udostępnienie danych o lokalizacji urządzenia

Warto nadmienić, że reklamy dostarczane drogą smsową nie miały dla internautów żadnej dodatkowej wartości.

Dostawcy internetu w USA pobierali niemałe opłaty za to, by zachować prywatność

Warto tutaj wspomnieć o tym, że dostawcy usług telekomunikacyjnych w USA, w tym AT&T, używali tzw. supercookies, zbierając dane na temat przeglądanych stron użytkowników, które przekazywane były następnie reklamodawcom.

Co jeśli konsumenci nie chcieli, aby ich dane zostały wykorzystane w ten sposób? Musieli zapłacić dodatkowe 29 dolarów miesięcznie. Oznaczało to, że osoby, które nie mogły sobie pozwolić na droższe abonamenty, musiały zarazem paść łupem reklamodawców. Zjawisko to istnieje nadal, czemu sprzyja zniesienie zasady neutralności sieci przez Federalną Komisję Łączności w USA.

Obecnie w USA trwają prace nad nowym prawem federalnym dotyczącym prywatności w sieci, a niektóre stany, w tym Kalifornia, wprowadziły swoje własne ustawy.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.