Zaktualizuj Minecrafta, zanim któryś z graczy zablokuje cały serwer

Zaktualizuj Minecrafta, zanim któryś z graczy zablokuje cały serwer18.04.2015 17:34
Redakcja

Czy zaledwie jedna i to na dodatek z pozoru dosyć prosta gra jest w stanie rozłożyć na łopatki cały serwer? Okazuje się, że tak. Błąd odkryty w bardzo popularnym Minecrafcie pozwala klientom grającym w trybie sieciowym zupełnie zablokować cały serwer. Dostępna jest już odpowiednia łatka, jeżeli więc uruchamiacie serwery tej gry na swoich maszynach, zainstalujcie ją jak najszybciej.

Problem polega na tym, że aplikacja kliencka może wysyłać do serwera informacje o tym, co zawierają poszczególne pola ekwipunku. Odbywa się to w formacie NBT – jest bardzo podobny do JSON, tyle tylko, że zapisuje się go w formie binarnej. Taka wymiana informacji nie jest niczym dziwnym, ale format pozwala na tworzenie bardzo skomplikowanych i zagnieżdżonych struktur danych. Po stronie klienta ich wygenerowanie nie stanowi żadnego problemu, ale obsługa po stronie serwera jest bardzo wymagająca. Właśnie to stanowi problem, który można wykorzystać do ataku.

Autor zdecydował się na przygotowanie struktury, która zawierała łącznie 30 milionów list. Rozmiar pliku nie był problemem, bo Minecraft korzysta z kompresji zlib, to z kolei pozwoliło zmniejszyć te zabójcze dla serwera dane do zaledwie 39 KB. Zaznaczmy, że te kilkadziesiąt milionów wcale nie jest górną granicą, do serwera da się wysłać jeszcze więcej danych. Gdy zostaną odebrane, serwer stara się utworzyć ich reprezentację w Javie, co doprowadza do utworzenia kilku milionów obiektów zawierających ArrayList. Efekt? Pamięć na serwerze jest momentalnie zapychana, procesor nie radzi sobie z przetwarzaniem informacji. Maszyna przestaje w poprawny sposób obsługiwać zadania jakie ma do wykonania. Atak się udał, serwer staje się tymczasowo bezużyteczny.

Problem został odkryty dawno temu, bo już w lipcu 2013 roku, w wersji 1.6.2. Jak do tej pory odkrywca cyklicznie informował firmę Mojang o jego istnieniu, ale był cały czas ignorowany, lub w najlepszym przypadku otrzymywał lakoniczne i zdawkowe odpowiedzi. W końcu postanowił ją upublicznić i ponownie skontaktować się z autorami gry. Dopiero to przyniosło oczekiwany rezultat – wydano poprawkę i Minecraft 1.8.4 jest wolny od błędu. Aż dwa lata? Ktoś tutaj zdecydowanie nie popisał się podejściem do kwestii bezpieczeństwa.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.