Zmierzch telewizji „3D”: znów zawiedli widzowie?

Zmierzch telewizji „3D”: znów zawiedli widzowie?09.07.2013 10:36

Jeszcze dwa lata temu telewizor Toshiby, oferujący obrazstereoskopowy w wysokiej rozdzielczości (stereoskopowy, a nie 3D),był szumnie przez recenzentów Cnetu określony jako przyszłośćtelewizji, zaś największe stacje telewizyjne prześcigały się wzapowiedziach uruchomienia własnych kanałów „3D”. Zczasem na całym świecie uruchomiono ponad 30 takich kanałów, atelewizory ze stereoskopowym obrazem, z nieodłączną parąpolaryzacyjnych okularów, wystawiane były w honorowych punktachsalonów RTV. A mimo to klienci nie uwierzyli w „trzeci wymiar”– najnowsze posunięcie BBC świadczy o tym, że po raz kolejnystereoskopowa telewizja może zostać zapomniana.Być może młodszych Czytelników to zdziwi, ale trzeci wymiar wkinie i telewizji to nic nowego. Pierwszą telewizję „3D”(czyli ruchomy obraz stereoskopowy) pokazano w Anglii w 1928 roku, aw 1946 roku w Związku Radzieckim zdumieni widzowie mogli oglądać wkinach (bez okularów!) trójwymiarowy, pełnometrażowy film AleksandraAndrijewskiego pt. Robinson Kruzo.Wtedy to wielki Siergiej Eisenstein pytał (retorycznie): czykino przyszłości będzie trójwymiarowe? Czy jutro nadejdzie podzisiaj? [img=okulary3d_opener]Takich cykli ekscytacji izwątpienia trójwymiarowym obrazem było według historyków kinaprzynajmniej pięć – a my jesteśmy świadkami wątpienia właśnie wostatnim z nich. O ile jeszcze filmy „3D” wciąż się kręci(choć coraz więcej widzów stara chodzić się na seanse z wersjami 2D),to jednak telewizje tego typu okazały się z biznesowego punktuwidzenia kompletną porażką. BBC przyznało się do tego, i po razkolejny z „trzecim wymiarem” zamierza przystopować. Brytyjski narodowy nadawcarozpoczął transmisje „3D” w 2011 roku, nadając finałyturnieju tenisowego Wimbledon w ramach partnerskiego porozumienia zSony. Oglądalność była jednak umiarkowana – spośród 1,5 mlnposiadaczy odbiorników 3D w Wielkiej Brytanii, jedynie połowa chciała w tej technologii obejrzeć transmisje z ostatniej Olimpiady, zaśjedynie 5% z nich zainteresowało się świąteczną mową królowejElżbiety II, adresowaną do obywateli państw Brytyjskiej WspólnotyNarodów. Kim Shillinglaw, która w BBC odpowiadała za wprowadzeniestereoskopowych programów TV na antenę, przyznaje,że wyniki te nie są zadowalające,niewarte włożonego wysiłku. Dlatego też emisja programów „3D”w BBC zostaje zawieszona do odwołania; jedyny wyjątek zapowiedzianodla jubileuszowego wydania specjalnego Dra Who w listopadzie tegoroku – ale to wszystko, żadnych programów na 2014 rok niezamówiono. W ten sposób brytyjski nadawca dołącza do amerykańskiejsieci kanałów sportowych ESPN, która ogłosiła miesiąc temu, żewyłącza specjalny kanał 3D, ze względu na nikłezainteresowanie abonentów (a wzamian zamierza eksperymentować z kanałami UHDTV, zapewnetransmitującymi takie dyscypliny sportu, jak wyścigi ślimaków). Zaskakuje tylko, że ażtyle czasu zajęło nadawcom zorientowanie się, że konsumenci oboktelewizorów stereoskopowych przechodzą obojętnie. Według danych firmybadawczej DisplaySearch, szczyt zainteresowania odbiornikami „3D”przypadł na 2011 rok: wówczas to w tak kochającej telewizję AmerycePółnocnej 11% konsumentów zadeklarowało posiadanie takiegotelewizora. Później jednak było znacznie gorzej – w pierwszymkwartale 2013 r. do posiadania telewizora „3D”przyznawało się już tylko 6% konsumentów. Równie kiepsko wyglądałasytuacja z kanałami telewizyjnymi – pod koniec 2012 rokuzamknięto sponsorowany przez Panasonica i adresowany na rynekamerykański n3D, zniknął też japoński kanał 3D z usługi SKYPerfecTV!, a większość innych kanałów (w tym polskie NEXT TV) niebardzo chce się przyznawać do liczby odbiorców. Według badań rynku amerykańskiego, regularnie telewizję 3D oglądać tam ma około 100 tys. osób. Podobno jedyniepornograficzne telewizje Hustlera i Penthouse'a radzą sobie na tymrynku – ale to akurat nie powinno dziwić, ten typ treści odwynalezienia stereoskopu był chętnie przenoszony na „3D”.Cóż, pozostajepoczekać na holowizję – być może prawdziwe trójwymiarowe TVzdobędzie kiedyś serca widzów, a płaskie ekrany zastąpione zostanąponownie przez wielkie pudła.

Źródło artykułu:www.dobreprogramy.pl
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.