Zombie Store

Zombie Store11.07.2013 16:15
Marcin Paterek

900 tysięcy aplikacji dostępnych w App Store. 850 tysięcy obecnych w Google Play. 165 tysięcy w Windows Phone Store. Z niezrozumiałych dla mnie przyczyn Apple, Google i Microsoft ślepo pędzą w kierunku pomnażania ilości oferowanych aplikacji bez względu na ich jakość. Liczy się tylko to, czy i na ile udało się wyprzedzić rywali. Sławę zdobędzie ten, kto jako pierwszy osiągnie próg stu miliardów ściągnięć. Szalony wyścig napędzany jest przez domorosłych programistów, którzy masowo kodują (lub kopiują) kolejne aplikacje w nadziei, że uda im się zdobyć popularność albo chociaż zarobić parę groszy na wciśniętych na siłę reklamach.

90 procent aplikacji oferowanych w App Store jest pobieranych przynajmniej raz w miesiącu — zdawał się zaklinać rzeczywistość Tim Cook, szef Apple, podczas konferencji WWDC 2013. Nie przeczę, że miał rację. Kłopot tkwi jednak w tym, że statystyki dodają do jego słów drugie, mroczniejsze dno. Z raportu Adeven wynika bowiem, że 579 tysięcy aplikacji spośród blisko 890 tys. przeanalizowanych można określić mianem „zombie”. Nie oznacza to, że są kompletnie martwe — być może zgodnie ze słowami Cooka sporadycznie ktoś je pobiera (Apple nie udostępnia tak szczegółowych danych), ale jest to na tyle małe grono osób, że aplikacje te nie trafiają do jakichkolwiek zestawień czy rankingów. W nich — i to niezależnie od rozpatrywanej platformy — ciągle przewijają się te same nazwy, które tworzą coraz bardziej jednorodną papkę. Jeśli więc założymy, że nie są to niezwykle wyspecjalizowane i przez to niszowe programy, można śmiało powiedzieć, że nikt o nich nie wie i można natknąć się na nie wyłącznie przez przypadek. Marna popularność z kolei nie motywuje twórców do dalszego ich rozwoju, przez co zapomniane aplikacje stanowią zagrożenie dla bezpieczeństwa użytkowników.

Z przeprowadzonych przez Magid Associates badań wynika, że na całym świecie na tabletach gra ok. 61 mln osób, a na smartfonach — 54 miliony. W sumie mobilni gracze przeznaczyli na mikrotransakcje ponad 1,25 mld dolarów. Perspektywa wykrojenia choćby małego kawałka z tego tortu kusi wielu programistów, którzy marzą o górach złota zbitych na prostych aplikacjach. Nie dostrzegają jednak drugiej strony medalu — według tych samych badań, przeciętny gracz pobiera w ciągu roku od 20 do 25 gier. Ile czasu poświęca na zapoznanie się z każdą z nich? Ile ludzi w ogóle dotarło do napisów końcowych? Tego nie wie nikt. Większość nie chce nawet o tym myśleć, bo prawda mogłaby okazać się bardzo brutalna dla wszystkich osób, któe marzą o glorii, chwale i gotówce płynącej wartkim strumieniem na konto w szwajcarskim banku.

Trzeba głośno powiedzieć – DOŚĆ. Przestańmy bezsensownie mnożyć aplikacje, zaśmiecając sklep czterdziestym siódmym kalkulatorem, który ma dokładnie te same funkcje, co czterdzieści sześć poprzednich. Idea swobodnego publikowania została wypaczona, ale nie wszystko jeszcze jest stracone. Steam Greenlight udowodnił, że można szybko i trafnie selekcjonować produkty, które potem trafią do sprzedaży. Czas na podobny ruch ze strony Wielkiej Trójki.

Źródło artykułu:www.dobreprogramy.pl
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.