Cross-device tracking: śledzenie ultradźwiękami coraz popularniejsze

Cross-device tracking: śledzenie ultradźwiękami coraz popularniejsze
05.05.2017 16:10
Cross-device tracking: śledzenie ultradźwiękami coraz popularniejsze

W zeszłym roku informowaliśmy, jak wiele informacji może dostarczyć wdrażane wówczas do Chrome'a Bluetooth API. Strony mogą pingować urządzenia w użytkownika i na podstawie pomiaru siły sygnału, określić na przykład, czy znajduje się on w danym momencie przy komputerze.

To jednak nie protokół Bluetooth zdobywa coraz większą popularność w śledzeniu użytkownika przez oprogramowanie. Serwis Bleeping Computer, powołując się na badania naukowców z Uniwersytetu Technicznego Carlo Wilhelmina w Brunszwiku, pisze o nowym trendzie, w którym wykorzystywane są ultradźwięki.

O ile przez Bluetooth możliwe jest jedynie obliczenie orientacyjnego położenia na podstawie pomiaru siły sygnału, tak ultradźwięki emitowanie w treściach reklamowych mogą pozwolić na identyfikację urządzeń ze zróżnicowanym oprogramowaniem i przypisanie ich jednemu użytkownikowi, co wystarczy do sporządzenia kompletnego profilu reklamowego użytkownika. Taką technikę nazwano cross-device tracking (uXDT), gdyż dźwięk emitowany przez jedno urządzenie ultrawdźwięk może być zbierany i przetwarzany przez inne urządzenia różnych klas.

Jakie urządzenia emitują ultradźwięki? Beacony umieszczane w miejscach publicznych, najczęściej sklepach: odnaleziono je w 4 z 35 odwiedzonych europejskich sklepach. Nie znaleziono natomiast potwierdzenia tego, że dźwięki emitowane są w programach telewizyjnych, co nie oznacza, że narażeni na śledzenie ultradźwiękowe jesteśmy tylko w miejscach publicznych.

Rośnie bowiem liczba androidowych aplikacji mobilnych, które mogą być wykorzystane w identyfikacji. Niemieccy badacze zidentyfikowali w Google Play ponad 230 aplikacji, które pozwalają na aktywację ultradźwiękiem zbieranym przez mikrofon urządzenia, pod koniec roku 2015 było ich zaledwie 39.

Programy

Aktualizacje
Aktualizacje
Nowości
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Udostępnij:
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (21)