Elon Musk chce oceniać wiarygodność mediów. Zrobi to z pomocą Pravda Corp?

Strona głównaElon Musk chce oceniać wiarygodność mediów. Zrobi to z pomocą Pravda Corp?
24.05.2018 13:36
Prawda z depositphotos
Prawda z depositphotos

Ulubieniec Doliny Krzemowej Elon Musk podobno nie jest już taklubiany jak kiedyś, problemy z Tesla Motors i wyśmiewane projektyjego Boring Company trochę zaszkodziły wizerunkowiprzedsiębiorcy-wizjonera. Pewnie gdyby nie kosmiczne sukcesy SpaceX, byłoby jeszcze gorzej. Sam zainteresowany oskarża o ten stanrzeczy media, oskarżając je o hipokryzję. Z tą hipokryzjązamierza walczyć za pmocą nowego serwisu ratingowego, którypozwoli internautom walczyć o prawdę i eliminować z obiegu fakenewsy. Serwis miał nosić nazwę… Pravda.

Starsi nasi Czytelnicy mogą się chyba tylko uśmiechać podnosem na ten wybór nazwy. Przypominają się bowiem od razu czasyZwiązku Radzieckiego. W Kraju Rad dwie najważniejsze gazety nosiłynazwy „Prawda” (takie samo znaczenie tego słowa w rosyjskim ipolskim) oraz „Izwiestija” (po polsku nowości). Prawda byłaoficjalnym dziennikiem Komunistycznej Partii Związku Radzieckiego,zaś Izwiestija oficjalnym dziennikiem Rady Najwyższej ZSRR(parlamentu radzieckiego). Po cichu obywatele ZSRR mówili międzysobą, że nie ma prawdy w nowościach i nowości w prawdzie.

Czy w „Pravdzie” Elona Muska też nie będzie nowości? Pókico na Twitterze można obserwować strumieńtweetów biznesmena, jego fanów i wrogów wokół pomysłu,który już widać że zdobył ogromne poparcie. Spośród ponad półmiliona głosujących w temacie stworzenia systemu oceniającegowiarygodność mediów, 88% oddało głos na „tak”.

Create a media credibility rating site (that also flags propaganda botnets)

— Elon Musk (@elonmusk) May 23, 2018Klamka najwyraźniej już jednak zapadła wcześniej. Elon Muskjuż w listopadzie wysłał swoich prawników do zarejestrowania wKalifornii przedsiębiorstwa o nazwie Pravda Corp., zajmującej sięmediami. A był to przecież czas, kiedy jeszcze sytuacja niewyglądała dla Muska tak źle jak teraz, kiedy będzie musiałzmierzyć się z inwestorami Tesla Motors podczas spotkania 5czerwca. Padną wówczas niewygodne pytania o prawdziwe możliwościAutopilota Tesli, oraz o nieustanne opóźnienia w rozpoczęciuprodukcji przeznaczonego dla klasy średniej elektrycznego auta TeslaModel 3.

Er, he's not kidding folks. I noticed that one of Musk's agents had incorporated Pravda Corp in California back in October last year. I was wondering what it was all about... https://t.co/y8xGGzwb3M pic.twitter.com/rTazUDUFMb

— Mark Harris (@meharris) May 23, 2018Dla przedsiębiorcy ewidentne jest tymczasem, że media obróciłysię przeciwko niemu. Wietrzy w tym spisek jego konkurentów z branżymotoryzacyjnej, które odnotowują tysiące wypadków w fabrykach,miliony ofiar na drogach, a tymczasem z jakiegoś powodu nikt o nichw tym kontekście nie pisze. A tu proszę, co news z branżymotoryzacyjnej, to pastwienie się nad Tesla Motors. Reuters, FastCompany, Daily Mail – najbardziej poczytne historie w amerykańskiejsieci pisane są dziś językiem ewidentnie wrogim wobec firmy Muska.

Pravda miałaby służyć ocenie zarówno tytułów prasowych jaki samych dziennikarzy przez opinię publiczną, pozwalając zdobyćwiarygodność tym mediom i autorom, którym na tym zależy. Nietylko zresztą w Stanach Zjednoczonych, Musk chce, by jego serwisdziałał na całym świecie. Z działaniem w Rosji może być trudno– Pravda.ru funkcjonuje tam w najlepsze, publikując treści, którez perspektywy Stanów Zjednoczonych wydawać się mogą czystąpropagandą Kremla.

Maybe the media credibility rating site should be called “You’re Right!” I do actually own https://t.co/1JqqCF9inA, but for the moment I just have it automatically forward to Facebook News.

— Elon Musk (@elonmusk) May 24, 2018Krytyka ze strony mediów i podjęcie przez nie radzieckiego tropusprawiły jednak, że Musk zmienił front. Nagle stwierdził, że z„Pravdą” żartował. Być może serwis oceniający wiarygodnośćmediów powinien nazywać się You’re Right! – a domenęyoureright.com akurat ma zarejestrowaną. Co z tego wyjdzie?Niezależnie od przyjętej nazwy, pewno nie większa przychylnośćmediów. Koncepcja crowdsourcingu ich wiarygodności tak jakby sięnie spodobała. Amerykanie twierdzą, że lepiej by zajmowały siętym niezależne organizacje,takie jak np. Snopes. Ciekawasugestia – podobno (czemu Snopes zaprzecza) serwis ten jestfinansowany przez George’a Sorosa. Jak wszystko zresztą, co jestniezgodne ze światopoglądem amerykańskiej alter-prawicy.

Programy

Aktualizacje
Aktualizacje
Nowości
Udostępnij:
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (24)