Kaltix lepszy od Google ?

Strona głównaKaltix lepszy od Google ?
12.08.2003 14:59

Pracownicy Uniwersytetu Stanforda, którzy w maju ogłosili żeodkryli sposób na przyspieszenie wyszukiwarki Google, założyliwłasną firmę - Kaltix. Założyciele Kaltix to członkowie uniwersyteckiej grupy badawczej,pracującej nad udoskonaleniem algorytmu PageRank, "napędzającego"wyszukiwarkę Google. PageRank jest uznawane obecnie za najlepszymechanizm wyszukiwawczy na świecie, jednak przy rosnącej liczbiekatalogowanych stron stawia serwerom firmy gigantyczne wymagania.Twórcy Kaltix odkryli sposób, aby przyspieszyć działaniewyszukiwarki, odciążyć komputery, a przy okazji ułatwić życieużytkownikom pozwalając im na personalizację wynikówwyszukiwania. Kluczem do zagadnienia mają być nie tylko poprawione algorytmymatematyczne, ale też dostosowanie poszukiwań do preferencjiużytkownika i wyszukiwanie kontekstowe. Metodę Kaltix wuproszczeniu można opisać na przykładzie szukania jednego,konkretnego drzewa w lesie. O ile inne wyszukiwarki przeszukującały obszar lasu, to Kaltix nie przegląda wszystkich drzew -koncentruje się na specjalnie określonym, drobnym wycinku całości.Dzięki temu do odnalezienia drzewa potrzebnych jest mniej obliczeń.Inteligentna selekcja rekordów ułatwi też życie Internautów - np.słowo "jaguar" według koncepcji Kaltix da inne wyniki osobom którewcześniej odwiedzały strony motoryzacyjne, a inne osobomprzeglądającym zdjęcia zwierząt. Odciążanie Internautów już dziśpróbują wprowadzić do swoich algorytmów praktycznie wszystkiewyszukiwarki, które np. na podstawie numeru IP użytkownikaokreślają język, w jakim otwiera się strona. Można jednak iśćdalej: dane o miejscu zamieszkania mogą dostarczać informacjiinterpretujących część haseł do wyszukiwania - np. słowo "football"dla mieszkańca Europy oznacza piłkę nożną, a dla osoby z USA futbolamerykański. Podobne prace prowadzi niekwestionowany lider rynku -będąca dla Kaltixa punktem odniesienia firma Google. Przed dwomalaty Google przejęło wydzieloną ze słynnego laboratorium Xerox PARC(Palo Alto Research Center) firmę Outride, która specjalizuje się wodnajdywaniu prawidłowości w wyszukiwanych przez użytkownikamateriałach, prowadzi też analizy semantyczne mające na celuwstępną selekcję wyników wyszukiwania. Jednak techniki Outridewciąż jeszcze nie trafiły do mechanizmu Google. Sprawa algorytmów wyszukiwania to ogromnie złożone zagadnienieinformatyczne, jednak gra jest warta świeczki i nie chodzi tubynajmniej wyłącznie o wdzięczność milionów Internautów z całegoświata. Wyszukiwarki internetowe to nie tylko podstawa odnajdywaniainformacji w Sieci, ale też źródło coraz większej częścigenerowanych przez Internet przychodów. Wartość sponsorowanegoprzez reklamodawców rynku wyszukiwarek ma w ciągu 5 lat osiągnąćpoziom 6-8 mld USD. A możliwości personalizacji przekazu to takżewzrost skuteczności reklam. Dlatego efektywna metoda dostosowaniawyszukwiarek do preferencji indywidualnych użytkowników może byćwarta fortunę.

Udostępnij:
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (2)