Najwyższe częstotliwości GPU w telefonach Samsunga zarezerwowane tylko dla benchmarków?

31.07.2013 11:37, aktual.: 01.08.2013 10:12

W tych czasach benchmarki procesorów x86 czy kart graficznych niebudzą już większych emocji. Tak samo mało kto się przejmuje jeszczewynikami testów wydajności przeglądarek. Niektóre technologie ITosiągnęły już po prostu taki poziom dojrzałości, że na ulepszeniapozostaje niewiele miejsca. Są jednak też i takie dziedziny, wktórych wyścigi między producentami wciąż mają znaczenie, a każdakolejna generacja sprzętu i oprogramowania przynosi odczuwalny wzrostkomfortu pracy i możliwości oferowanych użytkownikowi. Niewątpliwiedo dziedziny tej należą technologie mobilne – w ciągu ostatnichkilku lat obserwowaliśmy, jak w telefonach jednordzeniowe,kilkusetmegahercowe procesory zostały zastąpione potężnymi,wielordzeniowymi układami SoC, z rdzeniami CPU i GPU, dorównującymiwydajnością desktopowym komputerom z poprzedniej dekady. Nie powinnowięc nikogo dziwić, że w tej dziedzinie powracają praktyki sprzed lat– manipulowanie wynikami testów wydajności dla celówmarketingowych. Niedawno przyłapanona tym pewną firmę analityczną, której badania wykazać miałyznaczącą przewagę mobilnych układów Intel Atom nad procesorami zrdzeniami ARM, teraz z kolei udało się wykazać, że bardzo „kreatywne”podejście do benchmarków stosuje Samsung.O zastanawiających praktykach koreańskiego giganta pierwszydoniósł internauta używający nicka andrei f. na łamach forumBeyond3d.Sprawa dotyczyła telefonów Galaxy S4, wyposażonych w pierwszągenerację układów SoC Exynos 5 Octa (cztery rdzenie Cortex A15@1,6GHz i cztery rdzenie Cortex A7@1,2 GHz w konfiguracji big.LITTLE, ado tego GPU PowerVR SGX 544 MP3, taktowany zegarem o maksymalnejczęstotliwości 533 MHz). Według Andreia F, ten układ graficznyfaktycznie może być taktowany zegarem 533 MHz, ale tylko wtedy... gdyna telefonie uruchomiony zostanie jeden z popularnych benchmarków.Wszystkie inne aplikacje mają dostęp do częstotliwości co najwyżej480 MHz.Eksperci z AnandTech przeprowadzili kompleksowetesty, aby ustalić, co faktycznie dzieje się z zegarem GPU natelefonach Samsunga. Do pomiarów realnej częstotliwości wykorzystalizmienną systemową sgx_gpu_clk, której wartość można odczytywać wczasie rzeczywistym przez Android Debug Bridge (adb). I faktycznie –nawet najbardziej wymagające gry 3D były w stanie podkręcićczęstotliwość zegara tylko do 480 MHz. Jeśli jednak na telefonieuruchomiono benchmarki takie jak AnTuTu, Quadrant czy GLBenchmark,system podkręcał zegar do 532 MHz. Dla innych benchmarków zegardziałał normalnie, więc ich wyniki były średnio o 13,9% gorsze, niżte, które zwracały benchmarki z dodatkowym „turbo”.Podobnie zachowywało się CPU. Pouruchomieniu GLBenchmarka (w wersji 2.5.1) telefon przełączał się nardzenie A15, utrzymując stałą częstotliwość 1,2 GHz, nawet gdy nicsię nie działo poza wyświetlaniem menu programu. Jednak już GFXBench2.7 działał na rdzeniach A7 z częstotliwością 500 MHz. Jak twierdząredaktorzy AnandTech, tak samo zachowywała się wersja Galaxy S4 naSoC od Qualcomma – zaraz po wykryciu uruchomienia benchmarka,system przełączał się na maksymalne taktowanie dla wszystkich rdzeni.[img=samsung-benchmark]Takie zachowanie nie brało sięznikąd: w konfiguracji ustawień mechanizmu DVFS (Dynamic Voltage andFrequency Scaling) znaleźćmożna interesujące zapisy – profile włączające tzw.boost_mode dlaniektórych aplikacji, uruchamianych na oby wykorzystywanych SoC-ach(Fusion3 – czyli Qualcomm Snapdragon 600 z chipsetem MDM9x15,oraz Adonis, czyli Exynos 5 Octa). Znalazł się tam też kodpozwalający na włączenie boost_mode także dla innych benchmarków, które zgłosiłyby żądanie dostępu dotego trybu.Trudno jednoznacznie powiedzieć,jaki mógł być powód wprowadzenia takich „optymalizacji”pod wybrane aplikacje do flagowego telefonu Samsunga (firma wmateriałach marketingowych nigdzie nie podaje częstotliwości GPU,więc nie można nazwać tego zamierzonym oszustwem), ale na pewno niejest to zdrowa dla branży sytuacja. Jeśli zamiast udoskonalać sprzętpod kątem jakości doświadczenia użytkownika producenci urządzeńmobilnych skupią się na sztuczkach z benchmarkami, to stracą na tymzarówno użytkownicy, jak i producenci czipów, zmuszeni dobezsensownych optymalizacji pod kątem kilku nie mających nicwspólnego z realnymi zastosowaniami aplikacji. Pozostaje liczyć nato, że Samsung udostępni tryb boost wszystkim aplikacjom, lub też wogóle go zlikwiduje, by benchmarki nie wprowadzały użytkowników wbłąd.AktualizacjaOto oficjalne stanowisko Samsunga w tej sprawie:

Galaxy S4 zostało zaprojektowane tak, by w normalnych warunkach dopuścić maksymalne taktowanie GPU 533 MHz. Jednak maksymalna częstotliwość GPU jest obniżana do 480 MHz dla niektórych gier, które mogłyby przeciążyć GPU, używane przez dłuższy czas w trybie pełnoekranowym. Zarazem 533 MHz jest dostępne dla aplikacji zwykle używanych w trybie pełnoekranowym, takich jak S Browser, Gallery, Camera, Video Player i niektórych benchmarków, które wymagają znaczącej wydajności.

Maksymalna częstotliwość GPU została zróżnicowana, by zapewnić optymalne doświadczenie użytkownika dla naszych klientów i nie miała na celu ulepszenia niektórych wyników benchmarków.

Dla Samsung Electronics działania mające na celu zapewnienie klientom najlepszego możliwego doświadczenia użytkownika pozostają priorytetem

Programy

Zobacz więcej
Źródło artykułu:www.dobreprogramy.pl
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (15)