Namiastka autonomii oraz kamery zamiast lusterek w nowych ciężarówkach Mercedesa

Strona głównaNamiastka autonomii oraz kamery zamiast lusterek w nowych ciężarówkach Mercedesa
09.09.2018 10:43
Kamery zamiast lusterek. Czy to rozwiązanie stanie się powszechne? (fot. materiały prasowe Mercedes-Benz
Kamery zamiast lusterek. Czy to rozwiązanie stanie się powszechne? (fot. materiały prasowe Mercedes-Benz

Z jednej strony nie zwracamy na nie uwagi, z drugiej zaś narzekamy przy każdej okazji – auta ciężarowe. Dla wielu kierowców osobówek kompletnie nieinteresujący temat, a to spory błąd. O ile postęp na rynku aut osobowych tj. prace nad systemami wspomagającymi kierowcę, technologią autonomiczną i innymi gadżetami są szeroko komentowane, tak rozwój ciężarówek odbywa się zazwyczaj gdzieś na uboczu. A tymczasem Mercedes zaprezentował nowy model Actrosa, który dostanie wiele ciekawych nowinek.

bEiUAWsB

Na pierwszy rzut oka wygląda jak każdy inny ciągnik siodłowy z serii Actros, a dla kompletnego laika w temacie – jak zwykła ciężarówka. Owszem, nowość nie wyróżnia się z tłumu, ale najważniejsze jest to, co kryje się pod tradycyjnym nadwoziem. Jak mówi znane przysłowie: „Diabeł tkwi w szczegółach!”. Faktycznie, szczegóły pojazdu zdradzają, że mamy do czynienia z niekonwencjonalnymi rozwiązaniami. Ba! Jedno z nich pojawiło się na rynku po raz pierwszy! Trochę zaskakujące, że tak długo zapowiadane rozwiązanie zadebiutowało na rynku w ciężarówce, a nie w luksusowym aucie sportowym lub topowej limuzynie.

350251692811642817

Zacznijmy jednak od innej, równie ciekawej nowości. Jest nią system Active Drive Assist, który pozwala na niskopoziomowe półautomatyczne prowadzenie pojazdu, który w sprzyjających okolicznościach może samodzielnie przyspieszać, zwalniać a nawet zmieniać kurs jazdy. Można to porównać do udoskonalonego i rozszerzonego aktywnego tempomatu z systemem utrzymywania toru jazdy. Układ będzie działał na pełnym zakresie prędkości, będzie w stanie samodzielnie się zatrzymać i ruszyć z miejsca, ale Mercedes-Benz na każdym kroku podkreśla, że to człowiek nadal jest kierowcą i musi czuwać nad całym zestawem. Miejmy nadzieję, że żaden „szofer” nie wpadnie na pomysł, aby uciąć sobie drzemkę, podczas gdy auto będzie jechało „samodzielnie”.

350251692811773889

System Active Drive Assist działa również w połączeniu z ulepszoną wersją systemu Predictive Powertrain Control (PPC). Zasadniczo tempomat współpracujący z nawigacją GPS oraz wspomnianym systemem PPC odczytuje topografię drogi przed samochodem i jest w stanie dostosować prędkość pojazdu a nawet aktualny bieg, aby zoptymalizować zużycie paliwa. Mercedes-Benz szacuje, że kierowcy Actrosa będą mieli nawet o 5 procent niższe koszty paliwa w długich trasach. Mercedes-Benz wspomina jednocześnie, że na ekonomikę wpłynęła również lepsza aerodynamika.

350251692811904961

Ten aspekt udało się poprawić przede wszystkim eliminując tradycyjne, duże i mało opływowe lusterka boczne. W ich miejscu pojawiły się kamery – MirrorCam. Jak sama nazwa wskazuje, są to specjalne kamery zamontowane w niewielkich i przede wszystkich bardzo opływowych obudowach. Przekazują one obraz do 15-calowych ekranów zamontowanych na słupkach A we wnętrzu, mogą działać nie tylko jako tradycyjne lusterka wsteczne, ale również jako ekrany wspomagające cofanie, załadunek, podłączanie przyczepy itp. Mało tego, ze względu na zastosowanie kamer o dużej czułości, nawet po zapadnięciu zmroku kierowca jest w stanie kontrolować, co dzieje się wokół pojazdu np. na parkingu podczas postoju.

The new Mercedes-Benz Actros 2019 | Trailer

Wielu producentów aut osobowych już wielokrotnie pokazywało, jak takie systemy mogłyby wyglądać, ale w ostateczności, w modelach produkcyjnych pojawiały się tradycyjne rozwiązania. Co prawda w autach klasy wyższej mamy nawet system kamer 360’, ale podczas jazdy nadal musimy korzystać ze staromodnych lusterek. Pewną barierą są nadal przepisy i uprzedzenia. Wielu producentów nadal czeka z zastosowaniem tej technologii, bowiem warunkiem wdrożenia systemów wirtualnych lusterek jest nowelizacja regulaminu nr 46 Europejskiej Komisji Gospodarczej ONZ określającego podstawowe wymogi względem lusterek samochodowych. Czy premiera Actrosa będzie kamieniem milowym w tym temacie?

Programy

Aktualizacje
Aktualizacje
Nowości
Udostępnij:
bEiUAWtz