Playstation 4 działa pod kontrolą FreeBSD?

Strona głównaPlaystation 4 działa pod kontrolą FreeBSD?
24.06.2013 10:48
Playstation 4 działa pod kontrolą FreeBSD?

Ostatnio o FreeBSD mówiło się coraz częściej jako o systemie,który poza serwerami uruchamiany jest już wyłącznie na maszynachwirtualnych deweloperów Apple'a. Opinia ta, choć na pewno radykalna,nie jest jednak całkiem pozbawiona podstaw: z roku na rok coraztrudniej było twórcom tego systemu nadążyć za rozwojem Linuksa nadesktopie. Rosła liczba komputerów (szczególnie laptopów) na którychuruchomienie FreeBSD jako podstawowego systemu operacyjnego było albobezsensowne (minimalne wsparcie dla sprzętu), albo zgoła niemożliwe.A jednak wygląda na to, że już niebawem FreeBSD może się staćmainstreamowym systemem operacyjnym, instalowanym na sprzęciemilionów użytkowników.Mowa o sprzęcie Sony, znanym do niedawna pod nazwą kodową Orbis –czyli obecnym Playstation 4. Serwis vgleaks zdobyłinformacje na temat zestawu deweloperskiego drugiej generacji dlaPS4, z których wynika, że konsola działa pod kontrolą systemu OrbisOS, który ma być przerobioną przez Sony wersją FreeBSD 9.0,zoptymalizowaną pod kątem specyficznej architektury PS4.[img=ps4_opener]Decyzja japońskiej korporacji o wyborze FreeBSD wydaje się całkiemzrozumiała: z jednej strony jest to system operacyjny na liberalnejlicencji BSD (pozwalającej Sony na przerabianie kodu do woli, bezobowiązku publicznego udostępniania własnych łatek), z drugiej stronyinżynierowie firmy mają już pewne doświadczenie z kodem systemów*BSD: konsola PS3 wykorzystuje m.in. elementy systemów FreeBSD i NetBSD. Sony nie ma jednakspecjalnego doświadczenia z architekturą x86: do tej pory jejprodukty wykorzystywały architekturę MIPS (PS i PS2) orazPowerPC/Cell (PS3). Budowanie od podstaw nowego OS-a dla x86-64 niemiało sensu, w sytuacji gdy na rynku dostępne są dojrzałe, odpoczątku optymalizowane pod x86 rozwiązania, które można bezwiększego trudu wykorzystać we własnym sprzęcie. [img=310][join][img=IMG_1517][join][img=IMG_1519]Nie wiadomo jeszcze jednak, jak wygląda kwestia interfejsówsystemowych, udostępnianych programistom. Na pewno są wśród nichstandardowe API POSIX-a dla systemu i podstawowych usług sprzętowychi na pewno specyficzne dla konsoli API do obsługi usług sieciowychSony, kontrolerów i urządzeń zewnętrznych. Co jednak z API grafiki?Raczej nie będzie to OpenGL, które twórcom gier nigdy się niepodobało i wydawało się być tworzone przede wszystkim z myślą oprogramach CAD i narzędziach do ray-tracingu. Wykorzystanie DirectXnie wchodzi w grę – to lubiane API jest całkowicie zależne odWindows. Można się więc spodziewać powtórzenia scenariusza z PS3:stworzenia własnego API, powierzchownie podobnego do OpenGL-a, jednaknie spełniającego wytycznych Grupy Khronos, które przy tym będzieznacznie bardziej niskopoziomowe, niż jest to możliwe dla obciążonychkoniecznością wsparcia licznych konfiguracji sprzętowych API dlapecetów.Taki wybór systemu musi też oznaczać faktycznie bardzo ścisłąwspółpracę pomiędzy Sony a AMD: do tej pory nigdy nie byłowłasnościowych sterowników dla procesorów Radeon na systemy *BSD, aopensource'owy sterownik Gallium jest wciąż zabawką dla kota, a nieczymś, co można by wykorzystać w najpotężniejszej konsoli do gierobecnej generacji.Jedyną wątpliwość, jaką można mieć co do rewelacji z vgleaks,dotyczy widocznego na zrzutach ekranu bootloadera GRUB 2.0,udostępnianego na licencji GPLv3. Zapewne jednak bootloader tenwykorzystany jest jedynie w zestawach deweloperskich – „zwykłe”PS4 będą uruchamiały swój OS w inny sposób, na pewno też nie będąpozwalały na uruchomienie tekstowej powłoki systemowej.

Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Udostępnij:
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (94)