Santander Bank ostrzega przed SMS‑ami. Dotyczą blokady konta
Santander Bank Polska ostrzega klientów przed SMS-ami, w których oszuści podszywają się pod bank i deklarują konieczność działań przez rzekomą blokadę konta. To typowa metoda socjotechniczna, której celem jest nakłonienie ofiary do machinalnego kliknięcia linku bez zastanowienia.
Santander Bank Polska zwraca uwagę klientów na fałszywe wiadomości SMS, w których mogą pojawiać się komunikaty związane z "blokadą konta". Oszuści deklarują, że konieczna jest błyskawiczna aktualizacja danych, by uniknąć problemu i długiej wizyty w banku. W praktyce taki SMS to zmyślona historia, która nie ma związku z rzeczywistością. Podobnie jak w przypadku innych działań socjotechnicznych, jedyny cel to uśpienie czujności i nakłonienie do odwiedzenia fałszywej strony spod linku.
Na docelowej witrynie można się spodziewać formularza, w którym wyłudzane są przynajmniej dane osobowe klienta, jeśli nie także logowania do bankowości internetowej. Równie często spotykane są prośby o podanie kompletnych danych karty płatniczej pod pretekstem potwierdzenia swojej tożsamości. Takie komunikaty i prośby należy po prostu ignorować, bo najpewniej są fałszywe.
Widząc podobną wiadomość SMS, najlepiej jest zachować spokój i w razie podejrzenia o autentyczność komunikatu, po prostu skontaktować się we własnym zakresie z bankiem. Bankowcy z pewnością wyjaśnią sytuację i sprawdzą, czy z kontem może być jakikolwiek problem - jeśli nawet klient podejrzewa taką możliwość.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Trzeba pamiętać, że działania oszustów przybierają różne formy, a wspominane przez Santander Bank Polska fałszywe SMS-y to tylko jeden z przykładów. Niedawno bankowcy przypominali także wątek spreparowanych faktur, które mogą trafić do potencjalnych ofiar drogą mailową.
Oskar Ziomek, redaktor prowadzący dobreprogramy.pl