Uważaj podczas zakupów online. Trzy zasady, o których warto pamiętać

Trzy zasady bezpiecznych zakupów w sieci
Trzy zasady bezpiecznych zakupów w sieci
Źródło zdjęć: © YouTube | NASK
Wojciech Kulik

18.08.2023 12:06, aktual.: 19.08.2023 13:37

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

Zakupy przez internet stają się coraz popularniejsze. Doceniamy ich wygodę, szeroki wybór, organizowane promocje i oszczędność czasu. Wciąż zbyt często jednak ignorujemy potencjalne zagrożenia. A oszuści ochoczo to wykorzystują. Właśnie na ten problem uwagę zwracają Ministerstwo Cyfryzacji i NASK w nowym spocie.

Najnowszy spot, będący owocem współpracy Ministerstwa Cyfryzacji i instytutu NASK, jest częścią ogólnopolskiej kampanii edukacyjno-informacyjnej, która poświęcona jest zagrożeniom czyhającym na nas w sieci. Ta odsłona dotyczy oszustw, na jakie możemy natknąć się podczas zakupów online.

– Wyjątkowe zniżki, niezwykłe okazje, "gorące" oferty limitowane czasowo, skłaniające do jak najszybszego działania: to może być zabieg socjotechniczny stosowany przez oszustów, wykorzystujących fałszywe sklepy w sieci do pozbawienia internautów pieniędzy – ostrzega NASK.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Bezpieczne zakupy online

(Działający w NASK) zespół CERT Polska przypomina w spocie o trzech zasadach bezpiecznych zakupów przez internet:

  1. upewnij się, że na stronie jest numer telefonu do sklepu,
  2. sprawdź, czy sklep oferuje popularne metody płatności,
  3. poczytaj opinie na temat sklepu – skrajne mogą świadczyć o oszustwie.

Tymczasem z raportu "Polaków portret własny. Bezpieczni na e-zakupach 2022" wynika, że dostępność znanych operatorów płatności sprawdza tylko co trzeci klient, a komentarze na temat sklepu internetowego czyta dwóch na trzech. Dalej: regulamin czyta zaledwie 25 proc. klientów, a zgody marketingowe – mniej niż 20 proc.

Coraz popularniejsza metoda oszustów

O tym, że problem jest poważny, świadczą liczby. W 2022 roku zespół CERT Polska odnotował o 34 proc. więcej tego typu zagrożeń niż rok wcześniej.

– Przeciwdziałanie oszustwom związanym z zakupami online musi przebiegać równolegle z edukowaniem polskich internautów. O tym, jak niezbędne i pilne jest uświadamianie konsumentom zagrożeń związanych z dokonywaniem zakupów w sieci, świadczyć też mogą statystyki naszego zespołu pokazujące stały i znaczący wzrost liczby fałszywych sklepów – podkreśla Iwona Prószyńska z CERT Polska w NASK.

Wojciech Kulik, dziennikarz dobreprogramy.pl

Programy

Zobacz więcej
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Komentarze (12)
Zobacz także