Windows włącza się za długo? Sprawdź autostart

Wolne uruchamianie Windowsa może być skutkiem zbyt rozbudowanej listy autostartu. W kilku krokach można zmienić kluczowe ustawienia, a w efekcie poprawić odczuwalny czas startu komputera.

Aktualizacja Windows 11
Aktualizacja Windows 11
Źródło zdjęć: © dobreprogramy | Oskar Ziomek

Jeśli komputer z Windows 10 czy 11 włącza się zbyt długo, przyczyną może być obszerna lista programów działających w tle już od startu. Z każdym kolejnym uruchamianiem systemu i instalacją oprogramowania, dołączają się nowe aplikacje, które opóźniają moment pełnej gotowości komputera. Sytuacja ta jest szczególnie dotkliwa na urządzeniach z klasycznymi dyskami twardymi (HDD) i starszymi podzespołami.

Funkcja autostartu odpowiada za automatyczne uruchamianie wybranych programów tuż po włączeniu systemu. O ile niektóre z nich są niezbędne – jak na przykład sterowniki dla urządzeń peryferyjnych – o tyle wiele z nich nie jest kluczowych na tym etapie i tylko wydłuża czas oczekiwania użytkownika na gotowość komputera.

Ustawienia autostartu w Windows 11
Ustawienia autostartu w Windows 11© dobreprogramy | Oskar Ziomek

Aby sprawdzić, które aplikacje są dodane do autostartu w Windows 11, wystarczy skorzystać ze skrótu klawiszowego Ctrl+Shift+Esc, który uruchamia Menedżera zadań. W menu po lewej stronie należy wybrać czwartą zakładkę, gdzie znajdziemy listę programów uruchamianych automatycznie z systemem.

Na liście autostartu wyświetlane są aplikacje, które w większości przypadków uruchamiają się wraz z Windows, nawet jeśli użytkownik z nich nie korzysta lub nie jest tego świadomy. Przykładem może być dodatkowe oprogramowanie drukarki, które działa w tle, by zapewnić szybki dostęp do funkcji urządzenia, mimo że są one używane sporadycznie.

Aby wyłączyć wybrany program z listy autostartu, należy kliknąć na niego prawym przyciskiem myszy i wybrać opcję 'wyłącz'. Podczas następnego uruchomienia systemu Windows pominie tę aplikację, co może realnie skrócić czas ładowania systemu.

Warto jednak pamiętać, aby nie dezaktywować programów kluczowych dla działania podstawowych akcesoriów, takich jak mysz i klawiatura, zwłaszcza jeśli obsługują one dodatkowe skróty czy gesty. Aplikacje do pracy zespołowej, typu Microsoft Teams, mogą pozostać aktywne, jeśli są regularnie używane.

Oskar Ziomek, redaktor prowadzący dobreprogramy.pl

Programy

Zobacz więcej

Wybrane dla Ciebie

Komentarze (25)