ZUS wydał ostrzeżenie. Możesz odebrać dziwny telefon
Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomina o trwającej fali oszustw z wykorzystaniem wizerunku ZUS. Atakujący podszywają się pod pracowników przez pocztę e-mail lub przez telefon i próbują w różny sposób zaszkodzić ofiarom. Możliwe są wyłudzenia danych lub pieniędzy.
ZUS przypomina, że jego pracownicy nie dzwonią do nikogo w sprawie zmiany numerów telefonów, a dodatkowo trzeba uważać na typowy phishing za pośrednictwem poczty e-mail - podał Zakład w serwisie X 28 maja. To przypomnienie zasad bezpieczeństwa, które opublikowano wcześniej w tym miesiącu w odpowiedzi na zaobserwowaną falę oszustw, w których wykorzystuje się wizerunek ZUS-u.
"Do naszych klientów trafiały wiadomości o zmianie kanału odzyskiwania dostępu do PUE/eZUS. W załączniku był "plik logowania". Fałszywe maile wyglądają wiarygodnie i mogą zawierać domenę ZUS w adresie nadawcy oraz dane, które przypominają prawdziwy login" - tłumaczy Zakład Ubezpieczeń Społecznych w komunikacie w mediach społecznościowych. Odbiorcy wiadomości i telefonów muszą więc zachować ostrożność.
W przypadku podejrzanych wiadomości zaleca się zgłaszanie ich bezpośrednio do ZUS lub na infolinię pod numerem 22 560 16 00. Trzeba jednak pamiętać, że oszuści sięgają także po "starsze" metody i odwiedzają domy klientów, podając się za pracowników ZUS, oferując pomoc w sprawach emerytalnych lub związanych z bonami turystycznymi.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
ZUS informuje, że wizyty pracowników poza siedzibami odbywają się tylko w ściśle określonych przypadkach, takich jak kontrola zwolnień lekarskich. W mediach społecznościowych z kolei pojawiają się fałszywe konta ZUS, które rozpowszechniają nieprawdziwe informacje o inwestycjach czy dodatkowych zarobkach. Klienci powinni być czujni i nie podawać poufnych informacji.
Oskar Ziomek, redaktor prowadzący dobreprogramy.pl