Pięćdziesiąt odcieni Greya (szarości).
Pięćdziesiąt odcieni Greya (szarości).
Top 5 informacji o obróbce fotografii czarnobiałej w programie The Gimp
[img=intro]Wprowadzenie
Jeżeli wywołujemy zdjęcie z RAWa to konwersji do zdjęcia czarno-białego dokonujemy również w cyfrowej ciemni. Zostanie to opisane w innym wpisie. Natomiast w tym artykule opiszę jeden ze sposobów edycji zdjęcia, które jest w pliku jpg (czyli już wywołane do zdjęcia kolorowego.)
Gdzie zaczynamy?
Fotografia czarno-biała (w odcieniach szarości) zawsze rozpoczyna się od zdjęcia w kolorze. Jeżeli ustawimy w aparacie że chcemy robić zdjęcie czarno-białe to mamy już po sprawie. Bo wszelkimi ustawieniami zajmie się za nas aparat. Tracimy wtedy szansę na artystyczne podejście do edycji fotografii.
Do przerabiania na zdjęcie czarno-białe najlepiej wybrać zdjęcie o dość dużym kontraście wtedy uzyskamy najlepsze efekty.
Ja do tego eksperymentu wybrałem zdjęcie może o małym kontraście ale bardzo kolorowe aby podkreślić uzyskany efekt.
Istnieje bardzo wiele technik przemienienia zwykłego kolorowego zdjęcia w zwykłe czarno-białe zdjęcie. Ale jeśli chcemy uzyskać ciekawsze efekty musimy wykazać odrobinę cierpliwości i eksperymentować.
Poniżej opiszę jedną metodę ale dającą moim zdaniem najwięcej możliwości i najbardziej różnorodne efekty końcowe.
Do dzieła
Krok 1. Otwieramy zdjęcie w programie Gimp.
Otwieramy panel zarządzania kanałami. Każde zdjęcie kolorowe składa się z trzech kanałów RGB czerwony, zielony, niebieski.
Na kolejnych zdjęciach pokazano jak one wyglądają. Zwykle najwięcej szczegółów zawiera kanał zielony, trochę mniej czerwony a najmniej niebieski. Niebieski może np. posłużyć to specjalnych technik usuwania szumów ze zdjęcia.
Krok 2. Tworzymy kopię warstwy.
Dzięki temu gdy uzyskany efekt nie będzie nas zadowalał zawsze możemy ukryć tą warstwę i wrócić do początkowego stanu. Ja zwykle tworze kilka takich warstw. Dzięki czemu mogę porównać ze sobą efekty różnych ustawień i wybrać takie, które mi odpowiada.
Krok 3. Otwieramy Mikser kanałów. Okienko będzie małe ale można je rozciągnąć.
Zaznaczamy opcję „Monochromatyczny” warto też włączyć „Zachowanie luminacji” wtedy zachowamy jasność zdjęcia.
Krok 4. Zaczynamy czary.
W tym momencie kończy się szczegółowy opis toku postępowania a zaczyna eksperymentowanie. Do dyspozycji mamy trzy suwaki odpowiedzialne za współgranie ze sobą informacji zawartych na trzech kanałach RGB. Zmieniając położenie suwaka zielonego, czerwonego czy niebieskiego uzyskamy niemal nieskończoną ilość możliwych efektów końcowych.