r   e   k   l   a   m   a
r   e   k   l   a   m   a

Blender 2.72 dostał okrągłe menu i promienie słoneczne

Strona główna AktualnościOPROGRAMOWANIE

Zgodnie z planem udostępniona została wersja 2.72 darmowego „kombajnu” do modelowania 3D, renderowania i animacji – Blendera. Tym razem najbardziej widoczne zmiany zostały wprowadzone w interfejsie użytkownika, ale pod spodem również nowości nie brakuje.

Przede wszystkim renderer Cycles oficjalnie może korzystać z mocy obliczeniowej karty graficznej przy renderowaniu efektów objętościowych. Testowo może wykorzystać GPU także do renderowania rozchodzenia się światła w półprzezroczystych materiałach (subsurface scattering) oraz próbkowania fluktuacji. Ustawienia wirtualnej przysłony pozwalają także symulować zniekształcony (anamorficzny) efekt bokeh. Poprawione zostały także mechanizmy cieniowania i całkowita wydajność renderowania. Co więcej, nierealistyczny Freestyle został zintegrowany z Cycles i obsługuje się go teraz w identyczny sposób. We właściwościach materiałów widocznych zarówno dla BI, jak i Cycles, znalazła się wartość Freestyle line, odpowiedzialna za renderowanie typowych dla Freestyle konturów.

W palecie narzędzi do modelowania znalazło się narzędzie pozwalające wyciąć przekrój (intersection) dwóch figur. Narzędzie działa podobnie do boolowskiego wyliczania części wspólnej dwóch obiektów, ale tutaj to użytkownik decyduje, które części mają zostać na obszarze roboczym, a które nie będą potrzebne. Operacje wycinania zachowują także materiał na powierzchniach „wyciętych” z różnych obiektów. Dzięki temu narzędziu można także usuwać zbędne węzły z modeli, które przecinają same siebie.

r   e   k   l   a   m   a

Malowanie tekstur zostało w tej wersji programu bardziej powiązane z konkretnymi materiałami, a dla ułatwienia wyboru tekstury paleta prezentuje tylko te, które z danym materiałem można połączyć. Źródłem koloru może być także gradient. Pojawiły się ponadto nowe narzędzia: wyostrzenie i wypełnienie, możliwość nałożenia maski dla bardziej precyzyjnego malowania oraz 16 nowych trybów mieszania. Pojawiła się także możliwość nakładania na siebie kolejnych warstw malowanych półprzezroczystym pędzlem (jak aerograf) oraz możliwość maskowania na podstawie nacisku pędzla. Niektóre ustawienia można modyfikować bardziej precyzyjnie, kiedy przy przeciąganiu suwaków przytrzymamy Shift.

Interfejs użytkownika został wyposażony w nowy element – okrągłe menu, które można łatwo obsługiwać tabletem piórkowym i które pozwala odnaleźć opcje dużo szybciej, niż klasyczna lista. Zmienił się także wygląd podpowiedzi (wyraźniejsze granice między kolejnymi sekcjami, informacje dotyczące Pythona wykorzystują czcionkę o stałej szerokości).

Promienie słoneczne, czyli Sun Beams, to relatywnie tania metoda na uzyskanie efektu, jaki dają promienie mocnego światła przechodzące przez obiekty – na przykład wpadające przez okno lub gdy zachodzące Słońce przesłaniają chmury. Obliczenia potrzebne do wygenerowania takiego efektu przy oświetleniu wolumetrycznym są bardzo kosztowne, ale można pójść „na skróty” i wygenerować przekonujący efekt w dwóch wymiarach dzięki węzłowi Sun Beams. Efekt ten wykorzystuje istniejące w scenie źródło światła i daje szerokie możliwości dostosowania ich do potrzeb sceny.

Więcej o nowych możliwościach Blendera można dowiedzieć się na wiki projektu. Najnowszego stabilnego Blendera można pobrać z naszej bazy programów. Program niezmiennie jest darmowy.

Przy tej okazji warto zainteresować się także projektem Gooseberry – otwartym filmem, który powstaje dzięki wsparciu sponsorów i fanów. Pracują nad nim studia z kilku kontynentów. Podobnie jak wcześniejsze dzieła Blender Institute (Elephants Dream, Big Buck Bunny, Sintel, Tears of Steel), Gooseberry powstanie przy użyciu jedynie otwartych, darmowych narzędzi, ale tym razem w planach jest stworzenie pełnowymiarowego filmu fabularnego. Efekty pracy zobaczymy w przyszłym roku.

© dobreprogramy
r   e   k   l   a   m   a
r   e   k   l   a   m   a

Komentarze

r   e   k   l   a   m   a
r   e   k   l   a   m   a
Czy wiesz, że używamy cookies (ciasteczek)? Dowiedz się więcej o celu ich używania i zmianach ustawień.
Korzystając ze strony i asystenta pobierania wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.