r   e   k   l   a   m   a
r   e   k   l   a   m   a

Blender bardziej oszczędny, z podglądem głębi ostrości

Strona główna AktualnościOPROGRAMOWANIE

Rozwój Blendera nie zwalnia. Zgodnie z planem ukazała się już wersja 2.74, w której znajdziemy sporo poprawek wydajności w rendererze Cycles, ulepszone zarządzanie pamięcią w renderowaniu konturów przez Freestyle, nowe możliwości podglądu i kolejne ulepszenia narzędzi do tworzenia modeli.

Z punktu widzenia twórców bardzo ważną zmianą jest możliwość podglądania głębi ostrości i wyników cieniowania powierzchni metodą ambient oclussion bezpośrednio na obszarze roboczym, na renderowanym podglądzie sceny. Parametry głębi można ustawiać w opcjach kamery, zupełnie jakbyśmy sterowali prawdziwym obiektywem. Te zmiany mają przygotować podgląd do nakładania efektów w postaci węzłów, ale na razie zakodowane zostały tylko wspomniane dwa. Widoczność efektów można włączyć w razie potrzeby, w ustawieniach kamery można sterować ogniskową obiektywu i przysłoną, aby wybrać odpowiednie parametry głębi ostrości.

Renderer Freestyle, wykorzystywany do scen niefotorealistycznych, będzie lepiej gospodarował pamięcią podczas renderowania linii konturów sceny. Fotorealistyczny Cycles z kolei będzie szybszy dzięki usunięciu czarnego tła otoczenia z drzewa shaderów, będzie także tworzył obrazy bardziej precyzyjnie, z mniejszą ilością szumów. Poprawione zostało także przetwarzanie drzewa brył ograniczających i zarządzanie pamięcią przy niektórych czynnościach. Warto wspomnieć także o optymalizacji modeli – Blender będzie teraz zbierał wszystkie „osierocone” bloki danych i usuwał je przy zapisie, jeśli nie mają żadnych użytkowników. Bloki, które mają jedynie fałszywego użytkownika, zostaną odnalezione i będzie można je ukryć w razie potrzeby.

r   e   k   l   a   m   a

Narzędzia do rzeźbienia i malowania zyskały więcej opcji dla „grabienia” i losowego mapowania, które w nowym Blenderze już się wzajemnie nie wykluczają. Ponadto można wykorzystać te parametry także przy pędzlach masek. Przy malowaniu teksturami można skorzystać z mieszania kolorów, a także nowej maski „erozji”. Oznacza to, że pociągnięcia pędzla będą wymaskowane w miejscach ubytków lub górek na powierzchni modeli.

Sporo zmieniło się także w systemie cząsteczek. Przede wszystkim znacznie poprawione została dynamika włosów i narzędzia edycji. Dodana została możliwość symulacji zderzeń włosów z powierzchniami, poprawiona została także symulacja wyginania włókien. Symulacja ruchu włosów jest wykonywana przez obliczenia wolumetryczne, dzięki czemu efekty będą bardziej realistyczne. Ponadto na końcu włosów można dodawać spirale.

Blendera można pobrać z naszej bazy programów dla systemów Windows, OS X i Linux. Program niezmiennie jest darmowy i można go wykorzystać do różnych celów bez ograniczeń.

© dobreprogramy
r   e   k   l   a   m   a
r   e   k   l   a   m   a

Komentarze

r   e   k   l   a   m   a
r   e   k   l   a   m   a
Czy wiesz, że używamy cookies (ciasteczek)? Dowiedz się więcej o celu ich używania i zmianach ustawień.
Korzystając ze strony i asystenta pobierania wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.